donderdag 24 maart 2016

Johan Cruyff is Dood.



Johan Cruyff is dood, één van de allergrootste mensen van mijn generatie. God hebbe zijn ziel.

Ik heb hem één keer ontmoet, op de Dam, tijdens een kindervoetbal toernooi. Ik vroeg hem om een handtekening te zetten op een T-shirt van mijn zoon Dylan. Zonder enige kapsones deed hij het. De kinderen rondom hem trokken aan hem, hielden hem vast, bewonderden hem. Zonder dat hij zich  stoorde aan hun getrek en aan hun herrie. Een groot mens, met een edelmoedig hart. De tranen schieten mij in de ogen terwijl ik dit schrijf. Honderden miljoenen mensen maakte hij blij met zijn elegante wijze van voetballen. Overal ter wereld waar ik ben geweest vroegen mensen mij naar 'mister Johan Kruuf.' Veel van hen wisten niet eens waar Nederland lag. Johan Cruyff was een kunstenaar van wereldniveau, en de mensen hielden van hem. Er valt nu een leegte die niet gedicht kan worden. 




5 opmerkingen:

Ton zei

Na zoveel jaar nog steeds wereldwijd nieuws. Binnen een uurtje zelfs in Nepal...
http://kathmandupost.ekantipur.com/news/2016-03-24/dutch-soccer-great-johan-cruyff-dies-of-cancer-aged-68.html

Bauke Jan Douma zei

Brood en Spelen.

stan zei

nee, kunst, talent.

Bauke Jan Douma zei

Die twee kunnen samengaan.

Lennart van der Linde zei

Tranen... dankbaarheid, trots, bewondering, genot, vreugde, verdriet, ontroering...
Ik was zeven en zat net een paar maanden op voetbal toen Nederland in 1978 de finale speelde tegen Argentina, zonder Cruyff. Iedereen praatte over Cruyff, maar ik had hem nog niet zien spelen. Een paar maanden later speelde hij zijn afscheidswedstrijd voor Ajax, dat met 0-8 werd vernederd door Bayern Munchen. Drie jaar later kwam hij terug bij Ajax, en toonde zijn geniale klasse meteen in zijn eerste wedstrijd, met twee prachtige doelpunten tegen Haarlem. In 1983 ging hij naar Feyenoord en speelde in augustus een oefenwedstrijd tegen het nietige Giessen in Noord-Brabant, waar ik met mijn opa langs de lijn mocht staan. In de rust wilden honderden kinderen een handtekening van hem, maar er was geen tijd genoeg om iedereen er een te geven. Die handtekening liep ik dus mis... Maar wat een fantastische voetballer, buitenkant rechts, hoe vaak deden we niet alsof we Cruyff waren, of Van Basten, Gullit, Vanenburg, Rijkaard, Koeman... Die goal voor Barcelona in de verlenging van de finale, met Cruyff die over dat reclamebord klom... Brood en spelen ja, kunst, talent, genie, ja, ontroering, dankbaarheid, bewondering, trots, herinnering, tranen...

De Holocaust Is Geen Rechtvaardiging meer Voor Joodse Nazi's

Eitan Bronstein, bezig de geschiedenis van straten, wijken en steden terug te geven aan Palestijnen en daarmee aan de Joden in Israël. . Zev...