dinsdag 4 november 2014

De Paradox van Hayek

 

Een boekje open over de ideoloog van Nieuw Rechts

 
De paradox van Hayek
bestellen

De paradox van Hayek. Vrijheid als privilege
Jan Blommaert en Karim Zahidi

Kent u Friedrich Hayek? Beroemd denker. Nobelprijswinnaar. Patroonheilige van alles wat rechts is, van Mark Rutte in Nederland tot Bart De Wever in Vlaanderen. Zijn centrale these: inmenging van de staat in de economie is een beperking van de vrijheid van de mens. Zijn alternatief: de absolute vrijheid van de ondernemer.
Hayek, met zijn Nobelprijs, zijn publicaties en zijn invloed op hele generaties politici en economen zal het wel weten, zeker? Toch maken de auteurs in dit toegankelijk en met veel voorbeelden gestoffeerd boekje brandhout van zijn theorieën. Uitvoerig puttend uit onderzoek naar hedendaagse arbeidsverhoudingen en -organisatie stellen ze onomwonden: Hayek leidt tot vrijheid voor de elite en armoede voor de werkende mensen.
Als de sociale strijd ook een strijd is om de hegemonie van ideeën is het ontmaskeren van de pin-up van Nieuw Rechts stevige munitie.
Bekijk de inhoud
Lees de inleiding

Auteurs

Jan Blommaert is hoogleraar Taal, Cultuur en Globalisering en directeur van het Babylon studiecentrum aan Tilburg University. Hij publiceerde bij EPO o.a.De crisis van de democratie,De heruitvinding van de samenleving en De 360° werknemer.
Karim Zahidi is filosoof en wiskundige, docent wetenschapsfilosofie en logica, Centrum voor Wijsgerige Psychologie, Universiteit Antwerpen. Hij is lid van de Vooruitgroep.

Over de coverfoto

Op 24 april 2013 stortte in Dhaka, Bangladesh, een gebouw in waarin op dat moment duizenden arbeiders aan het werk waren. Ze maakten er het modieuze textiel dat de rekken van winkels in de Antwerpse Meir of de Gentse Veldstraat vult. Dodentol: 1.129.
"Rond 2 uur ‘s nachts vond ik dit paar in elkaars armen onder de brokstukken", vertelt fotografe Taslima Akhter. "Het onderste deel van hun lichamen was begraven onder de beton. Bloed stroomde uit de ogen van de man, zoals tranen. Toen ik hen zag kon ik mijn ogen niet geloven. Het voelde alsof ik hen kende zoals ze daar samen lagen in een poging elkaar te redden - om hun geliefde leven te redden. Telkens wanneer ik terugkijk op die foto voel ik me onbehaagelijk - ik word er door behekst. Het is alsof het mij wil zeggen, wij zijn géén nummer - niet alleen maar goedkope arbeiders, goedkope levens. Wij zijn menselijke wezens zoals jij. Ons leven is zo dierbaar als het jouwe, onze dromen zijn ook dierbaar."
Het iconisch beeld van Taslima Akhter is een pijnlijke maar treffende illustratie van de paradox van Hayek.Daarom kozen de auteurs het als coverfoto.

De opbrengst van lezingen rond het boek gaat naar Bangladesh.

Persexemplaren en interviews

De auteurs zijn beschikbaar voor interviews. Contactgegevens via uitgeverij. U kan een persexemplaar van het boek aanvragen via dezelfde weg.

Technische gegevens

isbn: 9789491297618 · 2014 · paperback (12,5 x 20 cm) - 158p. · prijs: € 17.50
 
EPO - Thomas Blommaert - Lange Pastoorstraat 25-27 - B-2600 Berchem
Tel: +32 (0)3 239 68 74 - Fax: +32 (0)3 218 46 04
Web: www.epo.be

1 opmerking:

Paul zei

Het boekje zou ook 'De hypocrisie van Hayek' kunnen heten want deze grote intellectueel was ook een grote hypocriet. Zijn versie van "vrijheid" mocht gevestigd en verdedigd worden door staatsgeweld. Dat bewijst zijn steun aan Pinochet. Dat is de enorme hypocrisie in de kern van zijn ideeën. Dat haalt al zijn gepraat over de "spontane orde" totaal onderuit.

Maar ook op persoonlijk vlak was hij een grote hypocriet. Zie: http://www.nakedcapitalism.com/2011/09/friedrich-hayek-joins-ayn-rand-as-a-hypocritical-user-of-medicare.html

Paul

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...