woensdag 21 augustus 2013

Minister Asscher's Toneelstukje 5



Nadat het neoliberalisme in 2008 failliet was gegaan, presenteerde de PVDA bij gebrek aan een alternatief het neoliberale antwoord op het failliet van het neoliberalisme. 

Om te kunnen begrijpen hoe zinloos het huidige politieke toneelstukje van minister Asscher is en hoe intellectueel failliet de sociaal democratie moet ik eerst een stapje terug doen om te proberen de werkelijke situatie van dit moment te beschrijven, namelijk het bankroet van zowel het neoliberalisme als het socialisme. Toen ik januari 2012 de Amerikaanse journalist Chris Hedges in zijn woonplaats Princeton interviewde wees hij mij ondermeer op het volgende:

De staat blijft intussen biljoenen dollars aan geleend geld sluizen naar het militair industrieel complex. De gevestigde orde gaat door met het voeren van heilloze oorlogen die zowel in het buitenland als in het binnenland de spanning blijven opvoeren. In de VS heerst een systeem van “omgekeerd totalitarisme,” zoals de filosoof Sheldon Wolin het betitelt. Het is een vorm van totalitarisme waarbij de staat niet in handen is van een demagoog of een charismatische leider maar in bezit is van een anonieme economische macht. Het wordt eerder bepaald door materiële overwegingen dan door  idealistische. Een dergelijk systeem doet het voorkomen alsof het democratie, patriottisme en de Grondwet koestert terwijl het in werkelijkheid interne pressiemiddelen gebruikt om democratische instituten te ondergraven en te dwarsbomen. Politici kunnen er alleen worden gekozen als ze door het bedrijfsleven gefinancierd worden en moeten dus vervolgens allereerst de belangen van de rijken dienen. Tegelijkertijd wordt dit systeem permanent gelegitimeerd door de commerciële massamedia en dus niet door democratische instituten. Terwijl onder de nazi’s, de fascisten en de sovjets de economie ondergeschikt was aan de politiek, is dit in ons huidige totalitarisme precies omgekeerd. Hier is  geen sprake van de persoonlijkheidscultus zoals we die kennen van klassiek totalitaire staten. Geen Hitler, geen Mussolini, Stalin, Franco of Pinochet, die met geweld of geweldsdreiging aan de macht komen. Bij ons is er iets anders gebeurd, een stille staatsgreep van de grote concerns. De economische elite doet intussen alsof alle democratische gebruiken nog steeds bestaan, maar in de praktijk zijn die volkomen gecorrumpeerd. Ze staan niet meer in dienst van de bevolking maar van de plutocratie. Wolin, die hier in Princeton doceerde, wees er op dat imperialisme en democratie elkaar uitsluiten en wel omdat het in stand houden van een imperium een vermogen kost dat opgebracht moet worden door de meerderheid louter en alleen om de minderheid nog rijker te maken. Het spreekt voor zich dat zoiets alleen maar kan als er op onderwijs, huisvesting, gezondheidszorg en de algehele infrastructuur wordt bezuinigd. Dat zien we al geruime tijd gebeuren. Het zal ook niemand verbazen dat het hele onderwerp imperialisme taboe is, vooral tijdens verkiezingsdebatten. Datgene waar alles om draait en dat telkens nieuwe oorlogen veroorzaakt kan en mag niet besproken worden, zelfs het woord imperialisme mag niet publiekelijk worden uitgesproken, een duidelijke illustratie van het totalitaire aspect van ons systeem. Wolin vertelde me te vrezen dat het Amerikaans imperium niet ontmanteld kan worden en dat dit samen met de economische ineenstorting uiteindelijk zal leiden tot een volledig totalitaire staat die overal zal ingrijpen in het privébestaan van zijn burgers. De mens is buitenspel gezet en daarom machteloos. Zo wordt dat ook ervaren door de meeste Amerikanen, van wie een groot aantal niet meer stemt. De afgelopen kwarteeuw zijn de burgers politiek passief gehouden door de creditcard die goedkope kredieten mogelijk maakte. Een andere factor van die passiviteit is het feit dat veel consumenten goedkope producten uit de lage lonen landen konden aanschaffen, maar daar is nu een eind aan gekomen door de financiële en economische crisis. Welke consequenties dit zal hebben weet ik niet. Of dit zal leiden tot klassiek fascisme is een vraag die ik niet kan beantwoorden.


Hedges is een vooraanstaand Amerikaans journalist en auteur, onderscheiden met de Pulitzer Prijs. Hij werkte lange tijd als correspondent in verschillende delen van de wereld, 15 jaar lang voor de New York Times, waarvan hij bureauchef was voor het Midden Oosten. Hedges berichtte uit meer dan 50 landen, is momenteel hoogleraar Journalistiek aan de prestigieuze Princeton Universiteit, en is verbonden aan het onafhankelijke Nation Institute dat het oudste weekblad in de Verenigde Staten publiceert. Het is alleen daarom al interessant om kort in te gaan op Wolin’s gedachtegoed. Eerder al schreef Hedges het volgende daarover:

The political philosopher Sheldon Wolin uses the term ‘inverted totalitarianism’ in his book ‘Democracy Incorporated’ to describe our political system. It is a term that would make sense to Huxley. In inverted totalitarianism, the sophisticated technologies of corporate control, intimidation and mass manipulation, which far surpass those employed by previous totalitarian states, are effectively masked by the glitter, noise and abundance of a consumer society. Political participation and civil liberties are gradually surrendered. The corporation state, hiding behind the smokescreen of the public relations industry, the entertainment industry and the tawdry materialism of a consumer society, devours us from the inside out. It owes no allegiance to us or the nation. It feasts upon our carcass.

The corporate state does not find its expression in a demagogue or charismatic leader. It is defined by the anonymity and facelessness of the corporation. Corporations, who hire attractive spokespeople like Barack Obama, control the uses of science, technology, education and mass communication. They control the messages in movies and television. And, as in ‘Brave New World,’ they use these tools of communication to bolster tyranny. Our systems of mass communication, as Wolin writes, ‘block out, eliminate whatever might introduce qualification, ambiguity, or dialogue, anything that might weaken or complicate the holistic force of their creation, to its total impression.’

The result is a monochromatic system of information. Celebrity courtiers, masquerading as journalists, experts and specialists, identify our problems and patiently explain the parameters. All those who argue outside the imposed parameters are dismissed as irrelevant cranks, extremists or members of a radical left. Prescient social critics, from Ralph Nader to Noam Chomsky, are banished. Acceptable opinions have a range of A to B. The culture, under the tutelage of these corporate courtiers, becomes, as Huxley noted, a world of cheerful conformity, as well as an endless and finally fatal optimism. We busy ourselves buying products that promise to change our lives, make us more beautiful, confident or successful as we are steadily stripped of rights, money and influence. All messages we receive through these systems of communication, whether on the nightly news or talk shows like ‘Oprah,’ promise a brighter, happier tomorrow. And this, as Wolin points out, is ‘the same ideology that invites corporate executives to exaggerate profits and conceal losses, but always with a sunny face.’ We have been entranced, as Wolin writes, by ‘continuous technological advances’ that ‘encourage elaborate fantasies of individual prowess, eternal youthfulness, beauty through surgery, actions measured in nanoseconds: a dream-laden culture of ever-expanding control and possibility, whose denizens are prone to fantasies because the vast majority have imagination but little scientific knowledge.’

In ondermeer Wikipedia staat het volgende:

Inverted totalitarianism is a term coined by political philosopher Sheldon Wolin to describe the emerging form of government of the United States. Wolin believes that the United States is increasingly turning into an illiberal democracy, and he uses the term "inverted totalitarianism" to illustrate the similarities and differences between the United States governmental system and totalitarian regimes such as Nazi Germany and the Stalinist Soviet Union.

Wolin believes that the United States (which he refers to using the proper noun ‘Superpower’, to emphasize the current position of the United States as the only superpower) has been increasingly taking on totalitarian tendencies as a result of the transformations that it underwent during the military mobilization required to fight the Axis powers, and during the subsequent campaign to contain the Soviet Union during the Cold War:
While the versions of totalitarianism represented by Nazism and Fascism consolidated power by suppressing liberal political practices that had sunk only shallow cultural roots, Superpower represents a drive towards totality that draws from the setting where liberalism and democracy have been established for more than two centuries. It is Nazism turned upside-down, ‘inverted totalitarianism.’ While it is a system that aspires to totality, it is driven by an ideology of the cost-effective rather than of a ‘master race’ (Herrenvolk), by the material rather than the ‘ideal.’
According to Wolin, there are three main ways in which inverted totalitarianism is the inverted form of classical totalitarianism.
Whereas in Nazi Germany the state dominated economic actors, in inverted totalitarianism, corporations through political contributions and lobbying, dominate the United States, with the government acting as the servant of large corporations. This is considered ‘normal’ rather than corrupt.
While the Nazi regime aimed at the constant political mobilization of the population, with its Nuremberg rallies, Hitler Youth, and so on, inverted totalitarianism aims for the mass of the population to be in a persistent state of political apathy. The only type of political activity expected or desired from the citizenry is voting. Low electoral turnouts are favorably received as an indication that the bulk of the population has given up hope that the government will ever help them.
While the Nazis openly mocked democracy, the United States maintains the conceit that it is the model of democracy for the whole world. Wolin writes:
Inverted totalitarianism reverses things. It is all politics all of the time but a politics largely untempered by the political. Party squabbles are occasionally on public display, and there is a frantic and continuous politics among factions of the party, interest groups, competing corporate powers, and rival media concerns. And there is, of course, the culminating moment of national elections when the attention of the nation is required to make a choice of personalities rather than a choice between alternatives. What is absent is the political, the commitment to finding where the common good lies amidst the welter of well-financed, highly organized, single-minded interests rabidly seeking governmental favors and overwhelming the practices of representative government and public administration by a sea of cash.

Managed democracy
Wolin believes that the democracy of the United States is sanitized of political participation and refers to it as managed democracy. He defines managed democracy as ‘a political form in which governments are legitimated by elections that they have learned to control’. Under managed democracy, the electorate is prevented from having a significant impact on policies adopted by the state through the continuous employment of public relations techniques.
Wolin believes that the United States resembles Nazi Germany in one major way without an inversion: the essential role that propaganda plays in the system. According to Wolin, whereas the production of propaganda was crudely centralized in Nazi Germany, in the United States it is left to highly concentrated media corporations, thus maintaining the illusion of a ‘free press’. Dissent is allowed, although the corporate media serves as a filter, allowing most people, with limited time available to keep themselves apprised of current events, only to hear points of view which the corporate media deems to be ‘serious’.
According to Wolin, the United States has two main totalizing dynamics:
The first, directed outward, finds its expression in the Global War on Terror and in the Bush Doctrine that the United States has the right to launch preemptive wars. This amounts to the United States seeing as illegitimate the attempt by any state to resist its domination.

            The second dynamic, directed inward, involves the subjection of the mass of the population to economic ‘rationalization’, with continual ‘downsizing’ and ‘outsourcing’ of jobs abroad and dismantling of what remains of the welfare state created by U.S. Presidents Franklin D. Roosevelt's New Deal and Lyndon B. Johnson's Great Society. Thus, neoliberalism is an integral component of inverted totalitarianism. The state of insecurity in which this places the public serves the useful function of making people feel helpless, thus making it less likely that they will become politically active, and thus helping to maintain the first dynamic.


In tegenstelling tot een politicus als minister Asscher die het doet voorkomen alsof er een schoonheidsfoutje kleeft aan het neoliberalisme, dat het een tikje te ver is doorgeschoten, en dat er daarom hier een daar wat cosmetisch bijgestuurd moet worden, zijn kritische denkers veel diepgravender en serieuzer in hun analyses en zien ze hoe dit systeem door zijn permanente staat van oorlog met mens en natuur onhoudbaar is geworden, tenminste wanneer de mens als soort wil overleven. De onverzadigbare begeerte waarop het neoliberalisme is gebaseerd kan, in een wereld waar zeker de helft van de mensheid in diepe armoede leeft, niet anders dan in totale vernietiging eindigen. Om dit te beseffen hoeft men geen filosoof te zijn. Zeker niet wanneer men slechts enkele simpele feiten weet, zoals:

1,426 people around the world made Forbes magazine's latest annual tally of billionaires, up 16 percent from last year. Their average net worth was $3.8 billion, rising 3 percent from 2012. The total net worth for the list's billionaires was $5.4 trillion compared with $4.6 trillion a year ago.

in 1960 kregen de rijken in de VS van elke tien dollar 1 dollar, vandaag de dag is dit 4 dollar, waardoor al in 2005 de 793 miljardairs op aarde 2,6 biljoen dollar bezaten (2,6 maal een miljoen maal een miljoen), een bedrag dat even hoog is als de 'entirity of developing countries' foreign debt,' aldus de Committee for the Cancellation of Third World Debt.

Tegelijkertijd bleef wereldwijd de kloof tussen arm en rijk toenemen, nu ook in het zogeheten democratische Westen. Eerder al schreef ik daarover:

De werkelijkheid wordt gemaskeerd door de spreekbuizen van de macht of wordt angstvallig verzwegen. Zo is er een situatie ontstaan waarin 2 procent van de rijksten meer geld heeft dan de helft van de wereldbevolking, de rijkste 1 procent 43 procent van alle rijkdom op aarde bezit, terwijl de onderste 80 procent van de wereldbevolking slechts 6 procent van alle rijkdom beschikt. Tot voor 200 jaar waren de rijke landen slechts 3 keer rijker dan de arme landen, tegen het einde van het kolonialisme, in de jaren zestig van de twintigste eeuw, waren ze 35 keer rijker, en vandaag de dag zijn de rijke landen ongeveer 80 keer rijker. 

'The richest 300 people on earth have as much wealth as the poorest 3 billion. This is no accident; those in power write the rules.’

Elk jaar betalen de arme landen 600 miljard aan de rijke landen voor leningen die al vele malen zijn terug betaald. Jaarlijks verdwijnt in totaal 2 biljoen dollar (biljoen: een miljoen maal een miljoen) van de arme landen naar de rijke landen voor leningen die al vele malen zijn terug betaald.

Maar deze context wordt verzwegen door politici en hun spreekbuizen die al dan niet in de massamedia hun propaganda verspreiden, zoals Geert Mak in zijn boek Reizen zonder John, waarin hij claimt ‘Op zoek naar Amerika’ te zijn. Zonder enige ironie geeft de domineeszoon hoog op over

de tradities waarin Amerika groots kan zijn: een warm hart, een diep gevoel voor rechtvaardigheid, de pest aan poltiek, maar altijd klaarstaan voor de buren,

daarbij verzwijgend dat dit neoliberale imperium, waarin de burgers zo’n ‘warm hart’ bezitten  het hoogste aantal gevangenen ter wereld kent en de meeste daklozen van het rijke Westen bezit. Het neoliberale ‘Amerika’ met zijn ‘diep gevoel voor rechtvaardigheid,’  waarvoor onze sociaaldemocratische bestsellerauteur een ‘geheime liefde’ koestert, voert daarentegen al sinds de Tweede Wereldoorlog genocidale oorlogen, zoals Vietnam en  Irak en Afghanistan aantonen, wordt door kritische Amerikanen zelf heel anders gezien. Ik geef een recent voorbeeld

One of the biggest myths about the United States is that it's a mostly "middle class" society, with poverty confined to a minority of the population.

The reality is exactly the opposite: The vast majority of people in the United States will experience poverty and economic insecurity for a significant portion of their lives.
A recent Associated Press feature article--relying on data from an exhaustive survey to be published next year by Oxford University Press--has put this in stark terms: Around four out of every five people in the U.S. will endure unemployment, receive food stamps and other forms of government aid, and/or have an income below 150 percent of the official poverty line for at least one year of their lives before age 60.


De kosmetische verandering die minister Asscher voorstelt is gebaseerd op het feit dat de sociaal democraten geen politiek antwoord hebben op het failliet van het neoliberalisme, en nu met lege handen staan en dreigen te worden weggevaagd door de Wildersachtigen. Wie zich niet aan de geschiedenis aanpast zal ten onder gaan. Kort maar krachtig samengevat wordt de huidige situatie als voilgt beschreven door door de Britse publicist Seumas  Milne in zijn boek The Revenge of History:

The case against neoliberal capitalism had been overwhelmingly made on the left, as had been the opposition to the US-orchestrated wars of invasion and occupation across the Muslim world. But whereas the political right had for decades not hesitated to proclaim ideological victory even on the shakiest grounds, the left was strikingly slow to capitalize on its vindication over the two central global controversies of the early twenty-first century.

Dus terwijl het neoliberale kapitalisme in 2008 in een crash eindigde en het Westen onder aanvoering van de VS zowel in Irak als in Afghanistan hun imperialistische oorlogen verloren, hadden de sociaaldemocraten geen enkel alternatief voor handen. Daarvoor waren ze te diep gecorrumpeerd geraakt door de kort durende welvaartstaat en het consumentisme. Vandaar dat bijvoorbeeld de sociaaldemocratische opiniemaker Geert Mak niets anders kon dan de VS af te schilderen als ‘ordebewaker en politieagent – om maar te zwijgen van alle hulp die het uitdeelde.’ En niemand in de mainstream die hem tegensprak. Opgesloten in haar eigen virtuele werkelijkheid wentelt de polderintelligentsia zich in haar eigen gelijk. En ook als de geschiedenis hun voordeur binnenmarcheert dan zullen ze bijna allemaal blijven collaboreren, net als in de Tweede Wereldoorlog. Verzet kennen ze niet. En ook geen menselijke waardigheid. Meer daarover later.  


Geert Mak: 'de tradities waarin Amerika groots kan zijn: een warm hart, een diep gevoel voor rechtvaardigheid, de pest aan poltiek, maar altijd klaarstaan voor de buren'


Geen opmerkingen:

Kicking Cats in the Holy Land

  Plaatsen Nieuwe posts bekijken Gesprek Sulaiman Ahmed @ShaykhSulaiman ZIONIST CHILDREN KICKING CATS 0:02 / 0:05 8:29 p.m. · 19 apr. 2024 ·...