donderdag 10 januari 2013

'Deskundigen' 78



Gedurende het grootste deel van de 20e eeuw bleef het egalitaire ideaal van de Amerikanen alom heersen. Ik zie op de tv president Obama, voor het eerst op bezoek in Londen, hartelijk de hand schudden van de agent die op wacht staat voor Downing Street 10. Voor Gordon Brown, op dat moment de Britse Labourpremier, is de man enkel lucht.
Geert Mak. Pagina 167 van Reizen zonder John

Ik herinner me een straatbeeld, op een van die zonnige ochtenden nadat ik voor de eerste keer in Amerika was geland: een straatveger die bij een stoplicht een gesprekje aanknoopte met de eigenaar van een witte Cadillac Convertible. Hoeveel zo’n auto nu kostte. En hoeveel hij gebruikte. En hoe dat allemaal beviel. De rijke autobezitter die open en serieus op al die vragen inging. De straatveger die zeker wist dat hij zoiets ooit ook zou bezitten. Ja, dit was inderdaad een andere wereld.
Geert Mak. Pagina 167 van Reizen zonder John

Een van de grootste verschillen tussen Europa en Amerika was – en is – daarbij de omgang met falen: in Europa blijft iemand die failliet gaat gebrandmerkt, de Amerikaan pakt zijn boeltje op en probeert het verderop weer: ‘Go West, young men!’ Deze zognaamde frontier ideology, gecombineerd met de belofte van rijkdom—op--eigen—kracht, gaf de Amerikaanse samenleving, in vergelijking met Europa, een bijzondere dynamiek. In Europa heerste maar al te vaak het noodlot, in Amerika kon je altijd weer verder.
Geert Mak. Pagina 168 van Reizen zonder John

Nu weer de werkelijkheid, zoals die door ‘Amerika-deskundigen’ wordt beschreven. De auteurs Don Jordan en Michael Walsh schrijven in hun boek White Cargo: The Forgotten History of Britain’s White Slaves in America

It invites uproar to describe as slaves any of these hapless whites who were abused, beaten and sometimes killed by their masters or their masters’ overseers. To do so is thought to detract from the enormity of black suffering after racial slavery developed. However, black slavery emerged out of white servitude and was based upon it. As the African-American writer Lerone Bennett Jr has observed:

When someone removes the cataracts of whiteness from our eyes, and when we look with unclouded vision on the bloody shadows of the American past, we will recognize for the first time that the Afro-American, who was so often second in freedom, was also second in slavery.

The indentured-servant system evolved into slavery because of the economic goals of early colonists: it was designed… to provide a cheap and compliant workforce for the cash-crop industry. Once this was established, to keep the workforce in check it became necessary to create legal sanctions that included violence and physical restraint. This is what led to slavery: first for whites, then for blacks… How many of those whites who migrated from Britain were subject to the abuses we associate with slavery – 100,000, 200,000, 300,000? It is impossible to know. No one did compile, nor could they have compiled, such statistics. All we can be sure of is that the numbers were considerable… Throughout the colonial period, those who were sold  into servitude or who sold themselves as servants formed the majority of immigrants, but they have often had short shrift from historians. In the words of the social historian Gary B. Nash, ‘Most depictions of early America as garden of opportunity airbrush indentured servants out of the picture while focusing on the minority who arrived free. A creation myth has flourished in which early early American settlers are portrayed as free men and women who created a democratic and egalitarian model society more or less from scratch. The truth could not be more different…' Many of those instrumental in planning the earliest colonies were, like the reputedly richest man in Elizabethan England, Sir Thomas Smythe, ruthless and oblivious to the misery they caused.

Het is deze ‘creation myth,’ die als een rode draad door Mak’s reisboek loopt, terwijl ‘the truth could not be more different.’ Maar omdat blanke en zwarte slaven en de oorspronkelijke bewoners in Mak’s optiek kennelijk geen ‘Amerikanen’ zijn, blijft hij als ‘Amerika-deskundige’ zijn lezers vertellen dat

Amerikanen zichzelf [zagen] als uitverkoren volk dat na veel ontberingen eindelijk het ‘beloofde land’ had bereikt.
Geert Mak. Pagina 97. Reizen zonder John.

Mak’s ‘bijzondere dynamiek’ was in de eerste en laatste plaats gebaseerd op slavernij die accumulatie van kapitaal en daarmee nieuwe investeringen mogelijk maakte. Zoals bekend wordt de mens van hard werken niet rijk, want dan zou een groot deel van de wereldbevolking rijk zijn. De rijken zijn rijk geworden en blijven rijk door de inzet van degenen die niet rijk zijn en hun arbeid verkopen. In Mak’s ideologische beschrijving speelt dit feit geen enkele betekenisvolle rol. Omdat achter de kreet ‘Go West, young man!’ de vernietiging van de indianen en de diefstal van hun grond schuilgaat, zal ik de slogan enigszins laten toelichten:

Go West, young man’ is a quote by American author Horace Greeley concerning America's expansion westward, related to the then-popular concept of Manifest Destiny… The phrase came to symbolize the idea that agriculture could solve many of the nation's problems of poverty and unemployment characteristic of the big cities of the East. It is one of the most commonly quoted sayings from the nineteenth century and may have had some influence on the course of American history…
The actual editorial instead encourages Civil War veterans to take advantage of the Homestead Act and colonize the public lands.
Washington is not a place to live in. The rents are high, the food is bad, the dust is disgusting and the morals are deplorable. Go West, young man, go West and grow up with the country.
Met andere woorden: deze aansporing had niets te maken met ‘falen’ of ‘failliet’ gaan, zoals Mak suggereert, maar met de massale ‘armoede’ en ‘werkloosheid’ onder met name de honderdduizen ‘Europeanen’ die naar de VS waren geemigreerd in de veronderstelling dat ze daar de ‘misere’ konden ontvluchten. Europeanen dus uit het avondland waar, alwaar volgens Mak, ‘maar al te vaak het noodlot’ heerste. Zijn argument van bij de pakken neerzitten is dus nonsens. Het enige verschil tussen de VS en Europa was dat de Nieuwe Wereld niet overbevolkt was, en dat daar de oorspronkelijke bewoners afgeslacht of in kampen opgesloten konden worden en in Europa niet. En dat was nu ‘een van de grootste verschillen’ die de VS zo’n ‘bijzondere dynamiek gaf,’ maar dat verzuimt Mak zijn lezerspubliek te melden. Een dynamiek die een halve eeuw later Adolf Hitler tenslotte vergeefs probeerde te na te bootsen door met geweld ‘Lebensraum’ te veroveren voor zijn ‘Herrenvolk.’ Over het ‘gebrandmerkt’ zijn van de armen, de ‘losers’ in de VS hoeven we het niet meer te hebben. Daarvan heb ik de afgelopen afleveringen via citaten uit onder andere het werk van Steinbeck genoeg voorbeelden gegeven. Wat betreft Mak’s bewering over de ‘dynamiek’ die de VS bezit en die zou hebben geleid tot een straatveger die zeker wist dat hij’ dat hij eens zelf in een peperdure ‘witte Cadillac Convertible’ zou rondrijden. Diezelfde 'dynamiek' heeft geleid tot het feit dat in de VS de sociale mobiliteit lager is dan in verschillende Europese landen, terwijl in het 'beloofde land' de

Gap between rich, poor grows in wealthy nations October 22, 2008, San Francisco http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2008/10/22/MNS213LJU5.DTL

Economic inequality is growing in the world's richest countries, particularly in the United States. The gap between rich and poor has widened over the last 20 years in nearly all the countries studied, even as trade and technological advances have spurred rapid growth in their economies. With job losses and home foreclosures skyrocketing and many of these countries now facing recession, policymakers must act quickly ... the Organization for Economic Cooperation and Development said. ‘What will happen if the next decade is not one of world growth but of world recession? If a rising tide didn't lift all boats, how will they be affected by an ebbing tide?’ Oxford University economist Anthony Atkinson said at a conference at the organization's Paris headquarters. In a 20-year study of its member countries, the group found inequality had increased in 27 of its 30 members as top earners' incomes soared while others' stagnated. The United States has the highest inequality and poverty rates in the organization after Mexico and Turkey, and the gap has increased rapidly since 2000, the report said. France, meanwhile, has seen inequalities fall in the past 20 years as poorer workers are better paid. Rising inequality threatens social mobility... which is lower in countries like the United States, Great Britain and Italy, where inequality is high, than countries with less inequality such as Denmark, Sweden and Australia, the report said. Wealthy households are not only widening the gap with the poor, but in countries such as the United States, Canada and Germany, they are also leaving middle-income earners further behind.
Te vrezen valt dat Mak’s ‘straatveger’ zijn ‘witte Cadillac Convertible’ weer aan de bank heeft moeten teruggeven, tenminste als we op de feiten afgaan die door de ‘unieke dynamiek’ heeft geschapen. Feiten als deze:

Most people greatly underestimate the level of inequality in our country, guessing that the poorest 40 percent own about 10% of the wealth, when in reality they own much less than 1% of the wealth. Out of every dollar, they own a third of a penny… and it gets worse. Much of minority wealth exists in home values. But housing crashed, while the financial wealth owned almost entirely (93% of it) by the richest quintile of Americans has rebounded to lofty pre-recession levels.
As a result, for every dollar of NON-HOME wealth owned by white families, people of color have only one cent. Median wealth for a single white woman is over $40,000. For black and Hispanic women it is a little over $100… Food stamp recipients get $4.30 a day.

The American Dream is still alive -- if you just work hard

The Horatio Alger tale has been a popular one for conservatives, but the OECD, the Economic Policy Institute, and the National Journal all came to the same conclusion: the future earnings of a child in the U.S. is closely correlated to the earnings of his or her parents. This lack of mobility is more prevalent in the U.S. than in almost all other OECD countries.
Only 4 percent of those raised in the bottom quintile make it to the top quintile as adults. Only about 20 percent even make it to the top half.
A big part of the problem is the severe degree of poverty for our nation's children. According to UNICEF, among industrialized countries only Romania has a higher child poverty rate than the United States. Just in the last ten years the number of impoverished American children increased by 30 percent.
Not unexpectedly, it's much worse for minorities. While 12 percent of white children live in poverty, 35 percent of Hispanic children and 39% of black children start their lives in conditions that make simple survival more important than the American Dream. 80 percent of black children who started in or near the top half of U.S. income levels experienced downward mobility later in life.

Redistribution has not spread the wealth, it has concentrated the wealth. Conservative estimates say the richest 1% have doubled their share of America's income in 30 years. It's worse. From 1980 to 2006, the richest 1% actually TRIPLED their share of after-tax income.
The real problem is tax avoidance: lost revenue from tax expenditures (deferrals and deductions), corporate tax avoidance, and tax haven losses could pay off the entire deficit. But the very rich refuse to pay. They have their own safety net in the House of Representatives.

Het is deze ‘bijzondere dynamiek’ die Mak zo bewondert. Immers, zo stelt hij, ‘Als je invloed en macht wilt hebben, moet je groots zijn. Dat is iets wat we in Europa van ze kunnen leren.’ Dit soort lofprijzingen zijn goed voor de Amerikaanse markt, maar het is uitgesloten dat ‘we’ van die ‘bijzondere dynamiek’ iets positiefs ‘van ze kunnen leren.’


Mak’s optiek bij het schrijven van Reizen zonder John is beperkt gebleven tot die van de blanke middenklasse. Indianen, zwarten en arme blanken hebben een hoge prijs moeten betalen voor de christelijke ‘dynamiek.’ Een dergelijke opmerkelijke beperking, uitgesmeerd over 576 pagina’s, begint op den duur te irriteren. Vooral de schaamteloze pedanterie ervan, het gebrek aan een bredere context en de permanente tegenstrijdigheden die niet uitgelegd worden. Ik vermoed dan ook dat de meeste mensen er over heen lezen, anders word je als lezer er gek van. Het gebrek aan subtiliteit is ook hinderlijk. Subtiliteit zoals men in Travels With Charley op bijna elke bladzijde tegenkomt. Steinbeck op pagina 150:

We have in the past been forced into reluctant change by weather, calamity, and plague. Now the pressure comes from our biologic success as a species. We have overcome all enemies but ourselves.

Het gevolg is dat de westerse cultuur een keerpunt heeft bereikt, de permanente staat van oorlog met mens en natuur betekent nu dat de wal het schip gaat keren en dat schijvers als Steinbeck gelijk krijgen, toen hij in de jaren zestig ‘een gevoel van onheil [had] terwijl het land decennia voorspoed mee zou maken.’ De negatieve omschrijving is van Mak die vooruitgang kennelijk alleen in termen van materiele vooruitgang kan zien. Grote schrijvers als Steinbeck daarentegen voelen intuitief aan wanneer er iets wezenlijk fout zit. Het zijn vaak kleine dingen die grote veranderingen aankondigen, zoals dieren die reageren op een aardbeving nog voordat de mens die voelt. Steinbeck over de Californische kustplaats Monterey, waar volgens Mak, ‘Steinbecks eeuwig sluimerende pessimisme nu ongegeneerd naar buiten [breekt]’:

The canneries which once put  up a sickening stench are gone, their places filled with restaurants, antique shops, and the like. They fish for tourists now, not pilchards, and that species they are not likely to wipe out… The place of my origin had changed, and having gone away I had not changed with it… My town had grown and changed… When I went away I had died, and so became fixed and unchangeable… You can’t go home again because home has ceased to exist except in the mothballs of memory.

Er was een gestandaardiseerde, gelijkvormige wereld voor terug gekomen die in niets verschilde van andere plaatsen waar die gelijk geschakelde werkelijkheid was binnen gedrongen. Terwijl het systeem het individualisme propageerde, dwong het tegelijkertijd conformisme af. Coca Cola werd ‘The Real Thing.’  Niets kon zich in die nieuwe technologische cultuur autonoom ontwikkelen. John Steinbeck:

Americans from all sections and of all racial extractions are more alike than the Welsh are like the English, the Lancashireman like the Cockney, as for that matter the Lowland Scot like the Highlander. It is astonishing that this has happened in less than two hundred years and most of it in the last fifty. The American identity is an exact and provable thing.

Die identieit is voorgeprogrammeerd door een technocratie in de vorm van een spektakelmaatschappij die respectloos met de mens omspringt, hem onophoudelijk manipuleert, in het gareel dwingt en opjaagt, want ‘eventlessness collapses time,’ en dan krijgt het individu tijd om na te denken. Een groter gevaar is ondenkbaar.

If by force you make a creature live and work like a beast, you must think of him as a beast, else empathy would drive you mad. Once you have classified him in your mind, your feelings are safe.

Luisteren kon Steinbeck als geen ander, luisteren en kijken en zich verplaatsen in de huid van de man of vrouw naast hem.

He stared at the river, and the breeze stirred his hair like white smoke. ‘And if your heart has human vestiges of courage and anger, which in a man are virtues, then you have fear of a dangerous beast, and since your heart has intelligence and inventiveness and the ability to conceal them, you live with terror. Then you must crush his manlike tendencies and make of him the docile beast you want. And if you can teach your child from the beginning about the beast, he will not share your bewilderment.’

Zo begon het: met slavernij om zo snel mogelijk rijk te worden. Dat gold voor zowel Columbus als de eerste Britse kolonisten. In deze context moet men Geert Mak’s stelling zien wanneer hij beweert dat als je invloed en macht wilt hebben, moet je groots zijn. Dat is iets wat we in Europa van ze kunnen leren.’


Europa hoeft dit niet te leren, het weet dit allang, vijf eeuwen kolonialisme had dit geleerd. En de Europeanen weten nu dat dit geweld altijd in genocide eindigt, dat laat de eigen geschiedenis zien, van de voormalige kolonieen tot Auschwitz. Alleen de Amerikaanse elite weigert daaruit de consequenties te trekken. Zelfs na de genocide in Zuidoost Azie, die 3,4 miljoen mensenlevens kostte, blijven ze met hun terreur doorgaan. De Franse auteur Benoît Duteurtre laat in Le voyage en France zijn hoofdpersoon zeggen:

America truly constituted the center of the world, since it had spread this mode of thinking everywhere. Like the Europe of yesterday, it invented its own history, becoming the history of the world… for which it wound up serving as a model--- This is the beauty of the American shambles: its narrow-minded pretension, but especially its inability to control itself…

Is het waar dat ‘we in Europa van ze kunnen leren’? De Amerikaanse cultuurhistoricus professor Morris Berman schrijft in Dark Ages America. The Final Phase of Empire:

As the American empire rolls mindlessly on, attempting to convert the entire world to its way of life, the loss of what is truly human is going to be pretty heavy. I would like to say that things can be turned around, that the nation will wake up, but all the signs indicate just the revers.

En terwijl Geert Mak in Reizen zonder John stelt dat ‘De Verenigde Staten Europa [verlosten]… van de Sovjetmacht,’ schrijft Berman:

Not only economically, but also psychologically, domestic and foreign policy reflect and reinforce each other, and this is a big part of why we cannot escape our fate. Thus former Wall Street Journal reporter Michael Ybarra, in Washington Gone Crazy, demonstrates quite clearly that the anti-Communist hysteria of the late 1940s and 1950s was not really a response to espionage or an external threat, but more fundamentally ‘a conservative reaction to the New Deal,’ a long-standing series of resentments that included ‘rural rancor toward urban elites, nativist dread of encroaching minorities, fundamentalist anxieties over the spread of secular values,’ and the like. When you add to these the contemporary hatred of knowledge and Enlightenmemnt thinking, and the subliminal awareness that we have become unmoored and are basically failing as a nation, you have a rather potent brew on your hands.
So ‘terrorism’ now replaces communism as the enemy, since this involves only a change of content, not of form, and we are now set to rerun the old scenario at higher stakes – that is, at a rather precarious point in history. This will mean vastly exaggerating the threat, never looking within ourselves or at our role in the overall scheme of things, persecuting many people at home and probably killing huge numbers abroad, living in an illusion, and in general doing ourselves irreparable harm. ‘The whole aim of practical politics,’ wrote H.L. Mencken many decades ago, ‘is to keep the populace alarmed (and hence clamorous to be led to safety) by menacing it with an endless series of hobgoblins, all of them inmaginary.’ It’s a pretty foolish way to live, but because it endows our lives with ‘meaning,’ it’s not something we are going to be able to give up. As the saying goes, some alcoholics ‘hit bottom’ the other side of death.

En ondertussen leeft de westerling in een virtuele wereld ‘with newspapers more opinion than news so that we no longer know one from the other,’ aldus John Steinbeck in Travels With Charley. Een schitterend boek. Meer ‘Amerika’ morgen.


Geen opmerkingen:

Antisemitisme? HAHA

  Abu Har al-Goudhadi @HarryVeenendaal · 32 m Geestig. Nauwelijks Kamerleden tijdens het #antisemitismedebat . Donderdag 16:00 uur. Vrijdag ...