woensdag 23 mei 2012

De Dubieuze Praktijken van Woningcorporatie Ymere 3




'Ymere en de vastgoed politie – vervolg

opruiend?Vanvond heeft de Kraakgroep Oost een eerder met veel geweld ontruimd pand opnieuw bezet met meer dan honderd sympatisanten. Waar het de afgelopen zondag nog faliekant mis ging in de Simon Stevinsstraat, was het vanavond een dubbeltje op zijn kant.
Volgens SP-raadslid Gerard van de Molen die wederom polshoogte kwam nemen, kwam na de kraak de politie wederom in grote getale opdagen. Een paar agenten te paard sloegen nog wel met de lange lat, maar vrij kort daarop trok de politie zich terug, door ingrijpen van de chef.
Vanavond werd bekend dat ook de burgemeesterhet ontruimingsgeweld niet zag zitten. Zie hieronder de open brief die Van de Molen aan de politie schreef:
|
Van Gerard van de Molen

Aan Commissaris J.J. Schönfeld

Amsterdam 18 mei 2012


Beste Hans,
vorige week ben je bij ons langs geweest om uitleg te geven over het politie corps.
Het was een boeiend verhaal en je wist begrip op te brengen voor de moeilijke taak waar de politie voor staat en de oplossingen die ze inmiddels succesvol toe passen. Integriteit staat hoog in het vaandel. Zelf zou ik me rebels willen noemen maar ik heb respect voor de taak waar de politie voor staat. Daarom begrijp ik niet wat er afgelopen maandag gebeurde op AT5 tijdens een interview met je woordvoerder.
De krakers hadden mijn collega uitgenodigd om na een kraak als waarnemer/bemiddelaar aanwezig te zijn. Omdat hij was verhinderd ben ik gegaan. De signaalfunctie van de krakers is belangrijk voor het hele stadsdeel. Regelmatig brengen ze misstanden aan het licht en vormen met hun initiatieven een goede aanvulling voor de buurt.
Ik werd bij iemand ontvangen en tijdens een informatief gesprek hebben we het telefoontje afgewacht. Het betreft een begane grond woning die al meer dan twee jaar leeg stond omdat er zwam gevonden was. Een grondige opknapbeurt was nodig en dat kon het best samen met de rest van de buurt. Door de omstandigheden is de renovatie uitgesteld en het opknappen van de woning gaat niet voor 2014 gebeuren
Rond 19.45 ging de bel en liepen we naar de Simon Stevinstraat. Daar trof ik een grote groep krakers aan. De deur van het pand stond open en huisraad en wat barricade materiaal werd naar binnen gedragen.4 tot 5 krakers bleven in de woning en de deur ging dicht.
De krakers vreesden een ontruiming. Tenslotte waren de laatste paar kraakpanden ontruimd door de politie zonder gerechtelijke uitspraak, terwijl daar vroeger op gewacht werd. Om te voorkomen dat 15 platte petten het pand direct zouden ontruimen hadden de krakers zo’n 50 man op de been gebracht. Daarnaast hadden ze bewijzen van leegstand en zat de advocaat van de krakers klaar om een kortgeding tegen onrechtmatig ontruimen aan te spannen.
Zo rond 8 uur was alles geregeld en was het wachten op politie. Na tien minuten kwamen de eerste twee busjes aan en direct daarna nog een. De 6 agenten keken wat onderzoekend rond maar nog voordat zij verslag aan het bureau deden waren er al 5 andere bussen gearriveerd. Daarna bleef het komen. Alles wat kon rijden was uitgerukt. Er werden geen echte contacten met de krakers gelegd en het wachten was op de commandant.
Deze arriveerde een dikke twintig minuten na de eerste auto. Er waren toen minstens 50 politieagenten aanwezig. De commandant ging in gesprek met de krakers en ik probeerde dat te volgen. Helaas kan ik door wat lichamelijke gebreken niet lang op de zelfde plek staan dus toen het gesprek goed leek te gaan heb ik me terug getrokken. De commandant liep uit het groepje weg en terwijl hij langs mij liep groette hij me met “ha daar is het raadslid.” En hij liep door naar de overburen. Ne een tijdje overleg kwam de commandant terug en ging in gesprek met de krakers.
Even had ik de hoop dat het met een sisser af zou lopen tot de commandant naar voren liep en iets riep van “opzij ik wil naar binnen.” De krakers deinsden achteruit haakte hun armen in elkaar en vormde een hechte eenheid waar de commandant op af stuiterde.
Toen begon het trekken. Sommige krakers zaten niet vast genoeg en met wat wringen werden ze uit de groep getrokken en weggesleept. Dit ging niet zachtzinnig maar dat hoort bij het vasthouden. Het is ook grappig om te zien dat actievoerders die eenmaal uit de groep getrokken zijn ook geen poging meer doen om terug te keren. Ze nemen hun verlies en kijken op een afstand toe.
Voor de commandant ging dit niet snel genoeg . Hij had gezien dat er inmiddels twee hondengeleiders waren gearriveerd en hij dacht dat de honden het klusje wel simpel zouden klaren. Wat een tegenvaller dat de krakers bleven staan. Ondanks diverse beten hielden zij stand en dit was de grens voor de commandant. Hij gaf opdracht om er op los te slaan. Ik ga dat geweld niet beschrijven. Dat hebben we op AT5 kunnen zien.
Nadat de krakers voor het pand waren verdreven pakte een agent een stormram uit zijn auto en beukte de deur met drie klappen in. Ik hoorde later van 1 van de krakers dat ze bezig waren de voordeur open te maken om politie binnen te laten die dan bewoning kon constateren. Maar door het geweld buiten liep het ze dun door de broek en zonder de barricade terug te zetten zijn ze via de achterkant gevlucht. Via behulpzame buren konden ze de straat op.
Bij het binnentreden van de woning moeten de agenten geconstateerd hebben dat er barricade materiaal klaar stond en wat huisraad aanwezig was. De politie is nog geruime tijd bezig geweest om de krakers in de achtertuin te vinden.
Je zult begrijpen, Hans, dat ik van mijn stoel viel toen ik je woordvoerder op AT5 zag. We weten beide dat een woordvoerder creatief met de waarheid om moet gaan om sommige kromme zaken recht te praten. Maar ik schrik als ik hoor hoe de waarheid geweld aangedaan wordt.
1 “we waren direct aanwezig”.
Pas een klein half uur na de eigenlijke kraak
2 “de commandant werd ingesloten door de groep krakers en dat staat niet op het filmpje. Dit was collega in nood en daarom was het gerechtigd hard op te treden.”
Op het moment dat de commandant op de groep toe liep om zich er door te wringen vormde de groep een hecht massa waar hij absoluut niet tussen kon komen, laat staan worden ingesloten. Dit is te zien op een filmpje dat de krakers op You Tube hebben gezet.
3 “we hebben een kraakactie voorkomen”
Op het zelfde filmpje is te zien dat de spullen naar binnen gingen. Maar zelfs zonder dit bewijs, is het echt logisch dat de krakers bijna een uur wachten met het openmaken van de deur en dan aan de gang gaan als de gesprekken met de politie gaande zijn. Of zouden de krakers een uur nodig hebben gehad om de deur te forceren en lukte het niet. Beetje erg onwaarschijnlijk
4 “De krakers waren nog niet in het pand.”
Bij het binnentreden moet de politie gezien hebben dat de krakers al binnen waren geweest. Gezien het geweld dat aan de voorkant plaats vond is het verklaarbaar dat de krakers via de tuin gevlucht zijn. De spullen(huisraad en barricade materiaal) lagen er nog en de achterdeur stond open..
Ik kan nog doorgaan maar een zo’n verdraaiing van de feiten is al te veel. Ik begrijp niet dat de politie dit soort praktijken nodig heeft. Dit is een aanslag op de integriteit van de politie. Het is toch niet goed te praten dat politie verzinsels nodig heeft om haar taak te doen. Als de eerste agenten die arriveerden hadden gevraagd of ze bewoning mochten constateren dan waren ze toegelaten maar dit gebeurde niet. Pas nadat er 50 man aanwezig was werden de krakers gesommeerd doorgang te verlenen. Nodeloos intimideren en tegen een groep die niet crimineel is en niet misdadig maar in gerechtigde situaties als deze kun je hooguit spreken van burgerlijke ongehoorzaamheid.
Actie voeren is een recht waar alle Nederlanders gebruik van kunnen maken. Burgerlijke ongehoorzaamheid is daar een onderdeel van, denk maar even aan de acties van de politie waarbij de agenten tegen de regels in met sirenes en zwaailichten het verkeer blokkeren door met 10 km/u over de snelweg te tuffen. Ook hier is sprake van overtreding maar geen mens die er op los slaat ondanks dat honderden mensen flink gedupeerd worden. Mensen hebben begrip voor de acties en tolereren de overtreding.
Hier is sprake van een geweldloze actie tegen leegstand en speculatie. Maar hier blijkt de politie geen boodschap te hebben aan actievoerders.

Graag hoor ik je reactie.

Met vriendelijke groet,
Gerard van de Molen'

Geen opmerkingen: