woensdag 25 april 2012

De NS Gedereguleerd, Inefficient en Gevaarlijk

Nadat zowel linkse als rechtse politici alles via deregulering en privatisering in de uitverkoop hadden gedaan, en dus ook het openbaar vervoer meldt nu de NRC:


'De machinist van de stoptrein die afgelopen zaterdag op een intercity in Amsterdambotste, heeft mogelijk last gehad van de laagstaande zon. Dat schrijven ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport in rapporten die de NOS in handen heeft.
In de rapporten van ProRail en de inspectie staat te lezen dat de machinist van de stoptrein door rood is gereden. Maandag schreef minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) al aan de Tweede Kamer dat de stoptrein mogelijk een rood sein is gepasseerd. ProRail en de inspectie bevestigen dat in de rapporten.'
Nu is de vraag waarom de NS als voormalig 'semi-overheidsbedrijf' is gedereguleerd? Ik was al die tijd van mening dat dit was gedaan omdat staatsbedrijven inefficient en kostbaar zouden zijn. Pas nu blijkt hoe inefficient en kostbaar dit politieke besluit is geweest. Is sinds de deregulering de automatisering gestopt? Het kan haast niet anders, als er geen enkele backup is zodra een machinist een menselijke fout maakt? Blijft dus over de vraag: waarom hebben de politici zoveel geprivatiseerd en gedereguleerd? En daaraan gekoppeld: hoeveel goed betaalde banen heeft dit opgeleverd, niet voor de NS en andere concerns, maar voor werkloze politici?

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...