zondag 18 maart 2012

Rina Spigt. Humanisme? Fascisme?

rina spigt is van de human, de omroep van het humanistisch verbond, die de programma's van theodor holman uitzendt.

rina spigt is humaniste en feministe  en steunt holman's affiniteit met de terrorist breivik. ze schrijft dit:


'maar de winkel moet ook draaien, hoor. er zijn nog kaarten voor breivik op donderdag in de balie.'

humanisten? fascisten? alles is schijn geworden. hoe verhoudt het nederlandse humanisme zich ten opzichte van het fascisme?

ik ken rina spigt uit de tijd dat ik als freelancer voor de humanistische omroep stichting programma's maakte. ze was toen nog links-libertair. nu is ze extreem rechts. hoe is die omslag te verklaren? daar heeft adorno helder over geschreven. ik kom erop terug.

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...