dinsdag 15 februari 2011

Tzahal Boycot 6

Optreden Israelisch Leger.

Oproep verstoring Israël-concert in Barneveld
dinsdag 15 februari 2011 14:03

BARNEVELD - Vredesactivisten willen maandagavond 21 februari het concert van de Israëlische legerband Tzahal in de Veluwehal in Barneveld verstoren. Ze vinden dat leden van een 'bezettingsleger' niet in Nederland mogen optreden.
De actie is een initiatief van mevrouw Van Leeuwen, die niet met haar voornaam in de krant wil. Op de website van stichting Vrienden van Sabeel Nederland roept ze mensen op met potten, pannen en fluitjes naar Barneveld te komen. ,,Wij gaan met een eigen orkest veel lawaai maken op straat.''
Van Leeuwen weet niet hoeveel demonstranten er naar Barneveld komen. ,,Wellicht twintig, dertig of veel meer. Het aantal is niet belangrijk, het gaat erom dat er muziek wordt gemaakt voor het internationale recht.''

Vrienden van Sabeel Nederland, een stichting die onder meer internationale bekendheid wil geven aan de positie van Palestijnse christenen in Palestina en Israël, ondersteunt de actie. ,,Wij zitten zelf niet in de organisatie, maar wenden ons zeker niet van de actie af'', reageert voorzitter Jan den Hertog.

Stichting Christenen voor Israël, die het concert organiseert, laat maandag geen tegengeluid horen. ,,Het gaat ons om het concert zelf, de muziek en de gezelligheid", zegt voorzitter Dick Schutte. ,,Wat er buiten het gebouw gebeurt, is een zaak van de gemeente. Ik kan alleen maar hopen dat Barneveld de demonstratie in goede banen leidt.''
Schutte is verbaasd over de demonstratie. ,,Het orkest komt niet om propaganda te maken. Op diverse websites proef ik haat die erg diep zit, dat is betreurenswaardig.’’
Volgens gemeentewoordvoerder Bertil Rebel zijn inmiddels ,,goede afspraken'' met de betrokken partijen gemaakt.
Los van Christenen voor Israël wil de ‘joods-christelijk pastor’ Ben Kok uit Amersfoort een tegenactie organiseren door in gesprek te gaan met de demonstranten. ,,Als je het niet eens bent met het optreden van Tzahal, is dat nog geen reden om het luid te gaan verstoren.’’
Dialoog
Kok twijfelt echter of het daadwerkelijk tot een dialoog komt. ,,Ik heb al geprobeerd contact te leggen met mevrouw Van Leeuwen. Toen ze ontdekte wie ze aan de lijn had, verbrak ze de verbinding. Ook gezien de reacties op internet ben ik niet erg hoopvol”, aldus Kok.

Van Leeuwen zegt weinig voor een gesprek te voelen. ,,Een eerdere dialoog bleek geen succes’’, vertelt ze. ,,Maar als de discussie over het internationale recht gevoerd kan worden, dan sta ik ervoor open. Dat geldt niet voor een gesprek op bijbelse gronden.”

http://www.barneveldsekrant.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Oproep-verstoring-Isra-l-concert-in-Barn.664372.news

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb al twee kaartjes voor hun concert. Ik mag toch meezingen? Of, als ik de liedjes niet ken, mijn eigen liedjes zingen?

Schiet mij te binnen (waarom dan toch):
Freeeeeeeeh, heeeh, Nelson Mandehhhla.

eGast

Kicking Cats in the Holy Land

  Plaatsen Nieuwe posts bekijken Gesprek Sulaiman Ahmed @ShaykhSulaiman ZIONIST CHILDREN KICKING CATS 0:02 / 0:05 8:29 p.m. · 19 apr. 2024 ·...