vrijdag 4 februari 2011

Arab Regimes 113

Het werkelijke probleem voor de Egyptische samenleving is niet hoe je Mubarak kwijtraakt, maar hoe je zijn regime kan neutraliseren. Het regime zit diep verankerd in het hele systeem, in het totale weefsel van de samenleving, op universiteiten, de handel, economie, politiek, politie, geheime diensten, scholen, etc. Hoe zuiver je een dergelijk systeem? Dat zal de grote opgave worden. Ik bedoel: 30 jaar lang heeft dit corrupte meedogenloze systeem een lange mars door alle instituten gemaakt, en nu dient dit systeem te verdwijnen.

Aan de andere kant zijn er ontelbare miljoenen jonge burgers die uitgesloten zijn van het systeem en die zullen een plaats moeten krijgen in het nieuwe Egypte.

In Illusions of Triumph constateerde al in 1992 Mohamed Heikal:

The mood of the Muslim world by the end of the decade of illusions bore no relation to the mistaken euphoria which had begun it. The smile had gone: the new look was angry, frustrated and menacing... An explosion was imminent, but not the one the West expected. 


Met andere woorden: de hoop die nu is ontstaan zal beantwoord moeten worden met daden. Als er geen echte democratie komt, maar een door het Westen afgedwongen compromis dan zal de explosie later alsnog plaatsvinden.

12 opmerkingen:

Anoniem zei

En zal die expllosie, analoog aan het uitstellen financiële crisis, dan ook groter zijn ter zijner tijd? Is dat iets dat we op die manier kunnen afleiden. Ik vrees van wel.

mvg,

Arnoud (alias Zaphod)

PS: Ik kan thuis helaas niet reageren op je blog. Indien je daarvoor gekozen hebt wil ik dat graag weten. Ik zou dat wel jammer vinden uiteraard, maar dan weet ik dat.

Anoniem zei

"expllosie" moet "explosie" zijn naturlijk, sorry.

stan zei

arnoud, volgens mij moet iedereen kunnen reageren op mijn blog. waarom kun jij dat niet? wordt iets geblokkeerd?

Jan zei

Ook mijn browser thuis (firefox) laat het reactieveld niet zien Stan (ben op het moment elders, waar e.e.a. wel werkt.)

Jan

Anoniem zei

Stan,er wordt gesproken dat er nog dagelijks wapens(traangas) vanuit de VS en Israel aankomen,kun jij dat bevestigen?
jose

stan zei

sonja,

jij weet veel van dit soort zaken. wat is er aan de hand?

Anoniem zei

Beste Stan & Jan,

Dank voor jullie reacties. Thuis heb ik ook Firefox (& Safari) dus wellicht dat het inderdaad daaraan kan liggen hoewel ik in het verleden geen problemen kende (met Firefox)

mvg,


Arnoud

PS: Vwb je vraag Stan (aan Sonja): bedoel je de wapentransporten of bedoel je de reactie/ browser-problemen?

Sonja zei

Ik heb met Safari en Firefox geen problemen.

Arnoud, kijk even in je Firefox voorkeuren. Er staat me iets bij dat daar een optie is die klinkt als: toon alleen inhoud afkomstig van deze website. Kijk wat er gebeurt wanneer je uitvinkt, en Stan's pagina opnieuw laden. Het reactieformulier zal van elders worden ingeladen.
Ik heb het ook wel eens gehad. Even wachten, of cache legen, en blogger cookies verwijderen wil ook wel eens helpen

Sonja zei

Van die wapentransporten weet ik niets :) maar ik heb het gerucht wel gelezen, en foto gezien.

Anoniem zei

Ok, hartelijk dank. Ga ermee aan de slag en laat het resultaat weten.

mvg,

Arnoud

Anoniem zei

Als het goed is het nu dus wel mogelijk om dit bericht bijvoorbeeld, te plaatsen.

Ik heb de add-on Taco (dacht dat ik dat al eerder verwijdert had in een poging het op t e;ossen maar dat werkte niet - Taco ook niet echt overigens en mij eigenlijk te vaag qua privacy) en zie dat ik i.i.g. dit bericht kan typen (en dus zeer ws plaatsen).

Allen dank & Jan jij ook succes gewenst.

Anoniem zei

PS: Moest tevens nog cookies van derden accepteren inschakelen (blogspot 'hoort' vlgs mij bij google dacht ik).

gr. A.

NRC. Goedemorgen en Welterusten

  Goe Vandaag 16 APRIL 2024 Goedemorgen, Oekraïne slaakt een noodkreet: door het tekort aan munitie dreigt Rusland op alle fronten terrein t...