zondag 3 oktober 2010

Peter Giesen van de Volkskrant 4

Peter Giesen, ik lees dit over een boek van jou:

We zijn bang, banger dan vroeger: voor terrorisme, voor de islam, voor Europa, voor de globalisering, voor de teloorgang van normen en waarden. We hunkeren naar veiligheid, omdat we onze oude zekerheden van geloof, gemeenschap en ideologie hebben opgegeven. Maar is er reden om zo bang te zijn?


Peter Giesen, in de Volkskrant schrijf je nu:

Veel mensen geloven dat de islam inherent gewelddadiger is dan het christendom.

Om je stelling kracht bij te zetten verklaarde Peter Giesen vervolgens in de Volkskrant: 'Er zijn toch ook serieuze problemen? In Amsterdam klagen homo's dat zij worden uitgescholden en gemolesteerd door jongens van islamitische afkomst.'

Mijn vraag aan jou is: hoe verhoudt deze constatering: 'We zijn bang, banger dan vroeger: voor terrorisme, voor de islam,' zich met deze bewering: 'Veel mensen geloven dat de islam inherent gewelddadiger is dan het christendom.' Speel je nu de domme August of besef je werkelijk niet dat de commerciele massamedia waarvoor jij werkt een klimaat hebben geschapen waarbij dit soort angsten worden geexploiteerd? Laat het me weten, ik zal het onmiddellijk publiceren op mijn weblog.

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...