maandag 10 mei 2010

Ron en Rosa van der Wieken 13

Erich Fromm over de persoonlijke verantwoordelijkheid. Disobedience... is an act of the affirmation of reason and will. It is not primarily an attitude directed against something, but for something: for man's capacity to see, to say what he sees, and to refuse to say what he does not see. To do so he does not need to be aggressive or rebellious; he needs to have his eyes open, to be fully awake, and willing to take the responsibility to open the eyes of those who are in danger of perishing because they are half asleep.


Sjuul van Dissel heeft een nieuwe reactie op uw bericht "Ron en Rosa van der Wieken 11" achtergelaten:

Daphne.
Je zou kunnen zeggen, slachtofferist geweest zijnde, nu alweer een tijd geleden. Kwam ik in de Openbare Bieb, zo'n 25-30 jaar geleden Erich Fromm tegen. Toen voor mij bijna onleesbaar, maar de kijk van die man intrigeerde mij dusdanig dat ik alle Nederlandse uitgaven van Bijleveld, 15 stuks beginnende met De angst voor vrijheid tot en met Anatomie van de menselijke destructiviteit, alle geschreven door Erich Fromm heb doorgeworsteld. Ik kan het iedereen aanbevelen. Welke politieke overtuiging of religie je maar aanhangt, welke impact dit ook maar op je heeft, door welke oorzaak dan ook. Deze reeks uitgaven geeft je een verhelderende kijk op hoe mensen met zichzelf en hun medemensen en onze planeet omgaan, en geeft suggesties, vaak onuitgesproken, hoe dat beter te kunnen doen. Best wel pittig maar voor mij was het of ik college volgde. Veel wijzer geworden.



1 opmerking:

Lennart zei

Zie ook deze bijdrage van Noam Chomsky in de geest van Erich Fromm (bij gelegenheid van de uitreiking van de Erich Fromm-prijs aan Chomsky op 23 maart dit jaar):
http://chomsky.info/talks/20100323.htm

Norman Finkelstein heeft het over de Holocaust-industrie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Holocaust-industrie

Slachtofferschap wordt zo actief aangewakkerd om geldelijk en politiek gewin. Niet dat dit alles verklaart, maar het lijkt me wel een belangrijk deel van een poging tot verklaring.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...