dinsdag 18 mei 2010

Liduine Zumpolle 13

Dit schreef ik in februari 2009:

Jaren geleden zag ik in Lissabon het monument ter herdenking van de ontdekkingsreizigers, een monstrum van wit marmer 'ontstaan uit de nood van een gemeenschap om haar collectieve geheugen te toetsen aan de objectieve werkelijkheid.' De woorden waren al even bombastisch en leugenachtig als het monument zelf, een versteende getuigenis van de onbeheerste wil tot heersen, een onbedoelde aanklacht tegen het kolonialisme, de armoede, achterlijkheid, het verval, de vervuiling. Vooraan stond de Portugese prins Hendrik de Zeevaarder, met wie de ontdekking van de wereld begon. In zijn hand droeg hij een karveel. Achter hem de ontdekkingsreizigers, die ontdekten, de adel, die veroverde, de jezuieten, die het kolonialisme zegenden, de dichter, die de daadkracht bejubelde en tenslotte de geschiedschrijvers, die alle heroiek voor het nageslacht vastlegden. Eerst de vorst, vervolgens de adel en dan de geestelijkheid, want bloedig onrecht moet altijd gerechtvaardigd worden. Zonder ideologie kan moorden niet gerechtvaardigd worden, zo wist het Vaticaan beter dan wie dan ook.
De tijden zijn veranderd, maar niet de macht. Alleen is de macht van de geestelijkheid in Europa in handen gekomen van de moderne ideologen die vooral de mensenrechten als politiek wapen gebruiken. Een illustrerend voorbeeld daarvan is 'De Engel van La Picota' zoals het tijdschrift Vrij Nederland haar in een kop noemt. Ik heb het over Liduine Zumpolle, die opgevoerd wordt als 'de Nederlandse mensenrechtenactiviste' die 'al veertig jaar in Colombia [komt]'.

De bejaarde Zumpolle wordt in Columbia rondgereden in een 'fourwheeldrive' die ze kreeg van de Colombiaanse president met 'donker getint glas' en ze wordt bewaakt door twee 'bodyguards van het Departemento Administrativo de Seguridad (DAS), de Colombiaanse geheime dienst', die 'allebei een pistool achter in hun broeksband [hebben]', en die van 'de president' zelf opdracht hebben gekregen'haar zo goed te bewaken dat haar niets overkomt,' aldus bodyguard Henry.

Opmerkelijk is dat zowel Vrij Nederland als Zumpolle het volgende verzwijgen:
'According to recent reports in Colombia’s media and testimony from former officials, between 2002 and 2005 the DAS was essentially at the service of paramilitaries and major narcotraffickers. It drew up hitlists of union members and leftist activists, and even plotted to destabilize Venezuela.
All of this happened under the tenure of Jorge Noguera, Uribe’s DAS director from August 2002 until he left under a major storm cloud of scandal in October 2005. According to Rafael García, the agency’s former chief of information systems who has made a series of explosive allegations, “Jorge Noguera became the Vladimiro Montesinos of Alvaro Uribe’s government. He conspired against the governments of neighboring countries, he did away with leftist leaders, he participated in narcotrafficking operations, he maintained relations with paramilitary groups, etc. etc.”
A witness in jail
García is making his charges against Noguera from the La Picota prison in southern Bogotá. As the official in charge of the DAS computer networks, he was arrested in January 2005 for taking bribes to erase and change the files of paramilitaries and narcotraffickers
.

Desondanks beweert de 'mensenrechtenactiviste' Liduine Zumpolle dat binnen de DAS 'een grote schoonmaak [is gehouden], mijn jongens vertrouw ik blind. Ze doen alles voor me.' Hoe zij zo zeker is van 'een grote schoonmaak' binnen de geheime dienst maakt ze niet duidelijk. Begrijpelijk, want een'geheime dienst' blijft 'een geheime dienst' die vitale informatie geheim houdt, anders is er geen 'geheime dienst' meer. Desondanks schrijft de VN-journalist Harm Ede Botje Zumpolle's bewering onweersproken op.
Meer over Zumpolle die 'jarenlang voor de mensenrechtenorganisatie Pax Christi' werkte in een volgend stukje.

En deze reactie ontving ik net:


1 REACTIES:

Colombiana zei

Ik bekijk op dit moment de documentaire van de IKON en moet tot mijn spijt vaststellen dat het erop lijkt dat je gelijk hebt. Deze vrouw is niet alleen grof en op macht belust, maar ook duidelijk vriendjes met de overheid. Ze helpt voormalige FARC-strijders, dat komt de regering en de DAS uitstekend uit. Alle informatie over de FARC is uiteraard welkom. Waarom bekritiseerd ze alleen de FARC? De paramilitairen zijn nog veel erger, maar daar hoor ik geen woord over. Deze documentaire gaat vooral over haarzelf als "vredesbrenger" in Colombia. Tanja haar mensenrechten? Zumpolle vindt het vooral haar eigen schuld, want mensen zoals Tanja heeft dit land niet nodig. Vraag is of Colombia "mensenrechtenactiviste" Zumpolle wel nodig heeft? Deze Colombiaanse weet het antwoord hier wel op....... Ik walg van de manier waarop ze neerbuigend praat over Colombianen en hoe ze tekeer gaat tegen Tanja en deze documentaire misbruikt om zichzelf vooral op te hemelen. Bah bah en nog eens bah! Ik snap niet dat zo iemand jarenlang bij Pax Christi heeft kunnen werken, lekker voor de beeldvorming over deze NGO's. Ik denk overigens niet dat Zampolle terug komt naar NL, want het leven daar (op kosten van de Colombiaan en in weelde) is veel beter dan haar leven in NL zal zijn. Ik hoop voor de ouders van Tanja dat ze snel weer iets van haar vernemen en dat ze uitkijken voor deze vrouw.
Keep up the good work Stan!!


http://stanvanhoucke.blogspot.com/2009/02/liduine-zumpolle.html

Laat ik het zo zeggen: Zumpolle deugt niet. Ze speelt onder 1 hoedje met tuig. Ze gaat als het ware over lijken.

25 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat jullie zeggen over Liduine is volledig fout. Het is wel niet moeilijk van alles en wat zeggen over activiteiten van iemand anders achter en computer scherm. Het is duidelijk de bedoelingen van deze forum vol met onaangepaste comentaires die meer de persoon 'als person' willen aanvallen dan wat die persoon zelf doet. Typisch comunistische strategie als ze geen argumenten meer hebben, dan aavallen ze de persoon zelf. Soms zijn ook die comentaires arrogant en willen Colombia als een land van niets laten zien. Hebben jullie ook niet veel problemen in Nederland? ga maar naar Rotterdam...
wat hebben jullie gedaan voor de mensen rechten? en wat gaan jullie doen voor de problemen in Rotterdam?
Sorry voor mijn nederlands maar ik ben geen nederlander, wel van latijnsamerica.

Sonja zei

Koude Oorlog-praat, LOL!

Ik woon al 30 jaar in Rotterdam, welke problemen heb je het over?

stan zei

mevrouw anoniem:

nogmaals:

Opmerkelijk is dat zowel Vrij Nederland als Zumpolle het volgende verzwijgen:
'According to recent reports in Colombia’s media and testimony from former officials, between 2002 and 2005 the DAS was essentially at the service of paramilitaries and major narcotraffickers. It drew up hitlists of union members and leftist activists, and even plotted to destabilize Venezuela.
All of this happened under the tenure of Jorge Noguera, Uribe’s DAS director from August 2002 until he left under a major storm cloud of scandal in October 2005. According to Rafael García, the agency’s former chief of information systems who has made a series of explosive allegations, “Jorge Noguera became the Vladimiro Montesinos of Alvaro Uribe’s government. He conspired against the governments of neighboring countries, he did away with leftist leaders, he participated in narcotrafficking operations, he maintained relations with paramilitary groups, etc. etc.”
A witness in jail
García is making his charges against Noguera from the La Picota prison in southern Bogotá. As the official in charge of the DAS computer networks, he was arrested in January 2005 for taking bribes to erase and change the files of paramilitaries and narcotraffickers.

Lees verder: http://www.ciponline.org/colombia/blog/archives/000242.htm

Ik voeg daar het volgende aan toe. het probleem met christenen is dat ze een manicheisch wereldbeeld hebben waarbij de goeden en de kwaden duidelijk gescheiden zijn. maar de realiteit is veel gecompliceerder, goed en kwaad lopen maar al te vaak door elkaar. zumpolle heeft een keuze gemaakt voor 1 partij, tanja voor een andere partij. zumpolle werkt samen met de terroristen van de regering, tanja met die van de farc. zumpolle is geen haar beter, al meer dan vijf eeuwen hebben de europese christenen chaos veroorzaakt in de zogeheten nieuwe wereld. laten zumpolle en tanja hun eigen leven eens op orde brengen. via een wederzijdse vriend ken ik zumpolle persoonlijk, de vrouw is knettergek.
stan

Paul zei

De bejaarde Zumpolle wordt in Columbia rondgereden in een 'fourwheeldrive' die ze kreeg van de Colombiaanse president

Een fijne vriend...

'' Indeed, the situation in Colombia may be even worse than Walters' remarks suggest. Washington has placed great confidence in the willingness of Colombian President Alvaro Uribe to wage a vigorous war on drugs. But a 1991 assessment by the Defense Intelligence Agency concluded that Uribe was in league with drug trafficking organizations. Indeed, the DIA concluded that Uribe himself was one of the top 100 drug traffickers.

Uribe has denied those allegations, and the U.S. State Department criticized the DIA's assessment and expressed continued confidence in him.''

Zegt het rechtse CATO instituut
http://www.cato.org/pub_display.php?pub_id=2783

Frederick zei

Beste Stan,
Mijn vraag is eigenlijk heel eenvoudig.

De FARC (en NLA) worden door de VS en de EU als terroristische organisatie gezien. Het is een feit dat de FARC zich bezighoudt met het verbouwen van drugs, drugshandel, kidnapping en het plegen van aanslagen op het leven van zowel overheidsfunctionarissen als burgers.

Waar komt dan jouw haat jegens Liduine Zumpolle vandaan?
Ik zie haar meer als een vrouw die strijdt tegen een terrostische organisatie en daarbij haar eigen veiligheid opoffert.

AdR zei

Het is een feit dat de regeringen van de Verenigde Staten, de EU en Colombia zich bezighouden met het verbouwen van drugs, drugshandel, kidnapping en het plegen van aanslagen op het leven van zowel overheidsfunctionarissen als burgers.

Verdiep u zich eens ergens in. (Kan het niet laten voor mijn beurt te spreken).

stan zei

frederick:

mijn vraag aan jou is nog simpeler: speel je nu de domme august of ben je het ook?

Frederick zei

Beste Stan,
Ik vind het jammer dat ik geen bevredigend antwoord op mijn oprechte vraag krijg.
Ik hoop dat ik dit niet als onmacht van uw kant moet beschouwen.

stan zei

nogmaals frederick,

ik heb gedocumenteerde argumenten aangevoerd. daar ga jet niet op in, dus blijft mijn vraag: waarom speel je de domme august? als je geen antwoord geef dan verwijder ik je van mijn weblog. dan moet je maar ergens anders gaan spelen.

Frederick zei

Beste Stan,

In uw 'documenten' heeft u het over het gegeven dat de regering van Colombia corrupt is. Daar ga ik volledig in mee.
Mijn punt is alleen dat mevrouw Zumpolle 'gedeserteerde' FARC strijders helpt. Dit vind ik een nobel doel omdat deze mensen vaak hun leven niet zeker zijn, een nieuw bestaan moeten opbouwen en tevens een gevangenisstraf riskeren. Wat zijn uw argumenten om dit streven van mevrouw Zumpolle als onjuist te beschouwen?

Overigens ben ik er niet op uit om u te demoniseren, belachelijk te maken of wat dan ook. Ik wil me juist meer verdiepen in de situatie van Colombia. Daarom open ik de dialoog en ik hoop dat we deze op niveau kunnen voeren.

stan zei

frederick,
let op, je ziet dat ik 13 keer over zumpolle geschreven heb. lees eerst die stukken en kom pas dan met een oordeel in plaats van andersom. want nu maak je jezelf alleen maar belachelijk door een oordeel te hebben alvorens je iets hebt onderzocht. succes
stan

roos vd hoed zei

ik heb de documentaire een paar dagen geleden gezien.
lidwien zumpolle komt me wat theatraal en stoer over en ook als iemand die graag in de aandacht staat en eigen verhaal teveel in anderen projecteert.
ook het ongevraagd (aan de familie van tanja) uitgeven van het dagboek vind ik een autoritaire daad.
ik hoop dat moeder en zus gauw iets van tanja horen.

S Cornelio zei

Als colombiaan kan ik zeggen dat ieder verhaal meerdere kanten heeft, maar corruptie altijd de idealen ervan sloopt. Zover ik kan beoordelen denk ik dat Lidwien met de beste intenties in een web van corruptie is geraakt, dan is het vechten tegen de bierkaai. Voor al die mensen die hier oordelen alsof ze haar kennen; stel jezelf de vraag hoeveel ze wint of kan verliezen met haar werkzaamheden?

De documaker heeft haar trouwens opgezocht, zij niet hem. autoritair wordt ze genoemd en vriendjes met de overheid. Ik vraag me af hoe iemand haar taak zou kunnen uitvoeren als vrouw in zo'n harde strijd. Zonder bondgenootschap ben je niks, en krijg je nooit iets voor elkaar. Enige nuance is dan op zn plek ipv meteen een vinger te wijzen en te roepem: collaborateur!

Mensen halen uit de docu dat ze neerbuigend doet over colombianen en zichzelf ophemeld. Ik heb dit niet kunnen ontdekken. Komt dus voort uit interpretaties die ik niet deel.

"Het is duidelijk de bedoelingen van deze forum vol met onaangepaste comentaires die meer de persoon 'als person' willen aanvallen dan wat die persoon zelf doet. Typisch comunistische strategie als ze geen argumenten meer hebben, dan aavallen ze de persoon zelf."

- sterk punt hierover

"In uw 'documenten' heeft u het over het gegeven dat de regering van Colombia corrupt is. Daar ga ik volledig in mee.
Mijn punt is alleen dat mevrouw Zumpolle 'gedeserteerde' FARC strijders helpt. Dit vind ik een nobel doel omdat deze mensen vaak hun leven niet zeker zijn, een nieuw bestaan moeten opbouwen en tevens een gevangenisstraf riskeren. Wat zijn uw argumenten om dit streven van mevrouw Zumpolle als onjuist te beschouwen?

Overigens ben ik er niet op uit om u te demoniseren, belachelijk te maken of wat dan ook. Ik wil me juist meer verdiepen in de situatie van Colombia. Daarom open ik de dialoog en ik hoop dat we deze op niveau kunnen voeren."

- oei, die zat!

stan zei

oei cornelio,

of u nu een columbiaan bent of niet is volstrekt onbelangrijk. het samenwerken met een corrupt regime dat martelt, daar gaat het om. zumpolle deugt niet omdat ze samenwerkt met een terroristische macht. punt uit.
dank u.
stan van houcke

S Cornelio zei

oke stan, mijn punt zit hem in het nuanceren.

1: Is het mogelijk in Colombia een organisatie v kaliber te vinden om mee samen te werken die niet corrupt is?
2: helpt zij daadwerkelijk mensen? en kun je dat af zetten tegen tegen de risico's en de prijs daarvoor?
3: Zolang wij allemaal bij BP tanken, schoentjes van NIKE kopen en onze spaarrekening bij een bank hebben die investeert in defensie geld,etc,etc is niemand -jij ook niet- 100% vrij van corruptie of terroristische steun. De wereld is te connected hiervoor en dan kies je de minste van de kwaden, mee eens?

Dank voor deze boeiende uitwisseling van visies!

Que soy colombiano es muy importante en este tema.

groet

S Cornelio

stan zei

s. cornelio

als journalist die decennialang door de wereld heeft kunnen reizen kan ik alleen maar dit zeggen:

laten de blanke christelijke europeanen zich niet met de rest van de wereld bemoeien. ze hebben al genoeg chaos veroorzaakt om nu nog meer vuile handen te maken. in landen als colombia worden mensen als zumpolle gebruikt, en niemand weet precies wie wie gebruikt voor welk doeleinde. kies maar helemaal niet, probeer een fatsoenlijk leven te leiden. dat is alles.

S Cornelio zei

Ik begrijp je punt. Ben je ook van mening dat het westen zich totaal afzijdig moet houden van hulp, financiering en steun aan derde/tweede wereld landen?

stan zei

cornelio

wij steunen de derde wereld niet, dat is een misvatting, we dumpen onze overtollige waren aldaar, en verplichten de derde wereld om het geld dat ze van ons krijgen bij ons te besteden. het meeste geld verdwijnt onderweg in de zakken van organisaties, hulpverleners en corrupte autoriteiten. de kloof tussen rijk en arm in de wereld is onder andere op die manier in de afgelopen halve eeuw verdubbeld. de derde wereld is voor ons niets anders dan een reservoir van goedkope arbeid, daarom wordt nu ook het computerwerk naar bijvoorbeeld india overgeheveld waar een werknemer ongeveer tien procent kost van wat de bedrijven hier bij ons moeten betalen. ik vrees dat u teveel de praatjes van westerlingen geloofd. de werkelijkheid is veel gruwelijker. meer dan 1 miljard mensen op aarde lijdt dagelijks honger en dat aantal blijft stijgen. ondertussen worden de rijken steeds rijker, iedereen kan dat zien, alleen de mensen die een ideologische bril op hebben kunnen dat niet zien.
stan

S Cornelio zei

Een ideologische bril heb ik zeker op, dat is wat anders als een onwetende en vals optimistische bril. Ik heb zelf zo'n beetje heel midden-amerika door gereisd en van zuid-amerika de bovenste landen. Daar heb ik veel vrijwilligerswerk gedaan in kindertehuizen en dat was zeer nodig! Ik heb grote armoede gezien..je bent niet de enige. Maar het wereld beeld dat nu geschetst wordt is vooral te wijten aan grote corporate multi-nationals en bedrijven die economisch uit zijn op winst. Je gaat mij toch niet vertellen dat je de mensen die op een kleinschalige manier hun bijdrage leveren op deze 'grote hoop' gooit van kwade consumerende westerlingen.
Ik en vele anderen hebben nooit geld willen ontvangen voor wat we daar deden. Een kale kip kun je trouwens niet plukken. Zonder idealen is alle hoop vervlogen en als je denkt dat we ons totaal afzijdig moeten houden dan moet je dat ook maar eens gaan uitleggen aan zo'n kindje in een tehuis daar.

stan zei

daar had je het niet over, en daar heb ook ik het niet over, ik heb eerder al geschreven: 'probeer een fatsoenlijk leven te leiden. dat is alles'.

waar ik het over heb zijn de good-doers die zich met een politieke ideologie met anderen bemoeien, kortom de zumpolle's, lui die zich corrumperen en met het grootste tuig samenwerken omdat ze hun ego willen oppoetsen. cornelio, lees galeano's werk en je weet wat ik bedoel. nog wat informatie voor je:

Several mayors and former governors are also under investigation, and the former head of the DAS, Colombia's equivalent of the FBI, is on trial for erasing paramilitaries' files and conspiring with them to commit electoral fraud in the 2002 presidential elections. With the pressure building on many fronts to confess, ranchers and other powerful businessmen are acknowledging for the first time that they supported the paramilitaries for years.

dit is het systeem dat zumpolle de hand boven het hoofd houdt.
stan

S Cornelio zei

dank stan voor je info. Ik respecteer je kennis en ervaring. Ergens voelde ik me soms in zuid-amerika in hetzelfde vaarwater zitten als Zumpolle in de docu en ik heb geen corrupte agenda.
Ik weiger daarom verbittert te raken of hoop te verliezen op het moment dat zoiets als de zaak van DAS en Zumpolle uitkomt, omdat ik in wezen geloof dat ieder individu vanuit het westen een duurzaam en positief verschil kan maken.

Anoniem zei

Nog meer recent nieuws over de methoden van de door Zumpolle zo geprezen DAS:

http://colombiareports.com/colombia-news/news/9279-das-wiretapped-european-parliament.html

http://www.educweb.org/webnews/ColNews-Apr10/English/Articles/QuandlEtatcolombienespion.html

Het feit dat de DAS zich in de genoemde campagne duidelijk richt op onafhankelijke internationale mensenrechtenorganisaties, roept alleen maar extra vraagtekens op bij de betrouwbaarheid van de organisaties die ze op eigen bodem wel tolereert en zelfs actief steunt, zoals het intiatief van Zumpolle.

Anoniem zei

Heb net de documentaire gezien. Vond Liduine aanvankelijk agressief en onaangenaam, maar dat beeld trok iets bij toen moeder en zus van Tanja op bezoek waren. Liduine's uitbarstingen over corruptie en een overheidsaktie die haar werk zou ondermijnen geven blijk van haar kennis dat alle partijen in Colombia boter op hun hoofd hebben. Haar radio oproep aan Tanja, die stoorde me pas echt. Daarin schoot ze ernstig professioneel tekort. Er zat absoluut geen overtuiging in en het advies over de vluchtroutes was ronduit platvloers. Daaruit bleek helemaal niet dat Liduine hartstochtelijk aan de slag is om te proberen het geweld in Colombia een halt toe te roepen. Liduine is duidelijk iemand die vooral heel erg blij met zichzelf is, en doet voorkomen alsof ze alle mensenrechten kennis is pacht heeft. Haar autoritaire gedrag dat geen enkele tegenspraak duldt is het bewijs dat ze niet tegen de taak is opgewassen die ze zichzelf heeft gesteld, want gebrek aan een open vizier vertroebelt het zicht. Haar ongepaste ijdelheid staat haaks op alles wat mensenrechten vertegenwoordigt!

Anoniem zei

Die lidwiene is inderdaad een stoere bejaarde oma. Let vooral tijdens interviews op dat bekakte stemmetje. Hebben alle leden van deze multimiljonairs-familie uit Wassenaar last van.

E van Noorwegen zei

Laatst een fragment gehoord van een interview met Liduine Zupolle.
Mij viel vooral het neerbuigende venijn op, waarmee ze over Tanja Nijmeier sprak. Ze noemde haar sociaal zwalkend, en ongetwijfeld gecharmeerd door wat salsa dansende Colombianen met linkse ideeën.
De exacte woorden waren misschien een klein beetje verschillend, maar dit komt heel dicht in de buurt.
De toon, de scherpte, en ik durf te beweren het plezier waarmee Liduine Zumpolle deze venijnige en ook denigrerende opmerkingen plaatste, lijken te duiden op andere motieven dan alleen mensenrechten. Wellicht is deze mevrouw, die blijkbaar alle ruimte krijgt voor haar 'werken', in de loop der jaren toch enigszins gedeformeerd geraakt. Een wraaklustige 60 plusser, die gewend is aan haar morele gelijk, en datgene wat ze doet verpakt in een acceptabel jasje van altruïsme.
Ik ken zelf het links, zoekerige milieu uit Groningen. Inderdaad, we zwalkten met velen, zochten, wisten niet alles, sommigen werden radicaler, anderen niet. Maar nog steeds vind ik dat er niets mis is met zoeken (zwalken in Liduine's termen). Altijd beter dan deze vloekende verblinde helleveeg, die zelfs zó onbeschoft is dat ze tegen de moeder van Tanja Nijmeier zegt: persoonlijk belang (dat van Tanja) is ondergeschikt aan de zaak.
Dan ben je in mijn ogen een beroepsblinde, harteloze fanaat en zeker geen mensenrechtenactiviste.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...