dinsdag 23 maart 2010

David Pinto 2


AdR heeft een nieuwe reactie op uw bericht "David Pinto" achtergelaten:

Die doet de
Marokkaan slager bij mijn moeder om de hoek hem niet na:

De langzaam opgebouwde belangrijk goed van de vrijheid van meningsuiting,

Kostelijk.



Geplaatst door AdR op
stan van houcke op 11:59 AM

|

Sonja

aan mij
details weergeven 12:21 (1 uur geleden)
Sonja heeft een nieuwe reactie op uw bericht "David Pinto" achtergelaten:

Jan Marijnissen:
dinsdag 23 maart 2004 :: 13.50 uur
Gisteren eerst een gesprek gehad met David Pinto. Een interessante man met interessante ideeën over de integratie. Hij is geboren in Marokko, en na een verblijf in Israël uiteindelijk in Nederland terecht gekomen, al vele jaren geleden. Hij doceert ‘interculturele communicatie’ aan de UvA. Zijn stelling: Allochtonen en autochtonen staan te veel met de rug naar elkaar. Ze weten te weinig van elkaars cultuur en achtergrond en dat leidt tot onnodige ongelukken. En, zegt hij: Er is iets aan te doen! Hij heeft er ook boeken over geschreven.
[
foto]

Jan Marijnissen:
28 augutus 2004: Column van Pinto op
janmarijnissen.nl

Citaat Pinto (
Vrij Nederland 01-12-2001):
"Zelf ben ik een drievoudige allochtoon: Ik ben Marokkaan, jood en Berber. Het enige dat ik niet ben is homo, maar dat is Pim weer wel."
-------------

Kan iemand voor mij even "jood" op de kaart aanwijzen zodat ik weet waar het ligt? Waarom verzwijgt hij hier Israël? Of moet je daar soms hoogleraar voor zijn om te kunnen begrijpen?



Geplaatst door Sonja op
stan van houcke op 12:21 PM

Sonja

aan mij
details weergeven 12:22 (1 uur geleden)
Sonja heeft een nieuwe reactie op uw bericht "David Pinto" achtergelaten:

PERSBERICHT

Uitreiking eerste exemplaar van David Pinto's nieuwste boek 'Interculturele communicatie: een stap verder' aan Jan Marijnissen, partijleider van de SP.


Houten, 6 september 2007


Op woensdag 26 september 2007 overhandigt prof. Dr. David Pinto het eerste exemplaar van zijn nieuwste boek 'Interculturele communicatie: een stap verder' aan Jan Marijnissen, partijleider van de SP.

Jan Marijnissen is groot voorstander van de methode Pinto. Vorig jaar november zei Jan Marijnissen in een interview voor de Joodse Omroep: “Ik denk dat als wij de integratie in Nederland serieus nemen en niet de fout maken van mensen assimilatie te verlangen, dat we dan heel snel bij de methode Pinto uitkomen...... Hij heeft een fantastische notitie voor de Minister-president geschreven”.

Pinto's nieuwste boek is eigenlijk een uitgebreide versie van gememoreerde notitie aan de Minister-president, waarbij de methode Pinto concreet en praktisch is uitgewerkt en toepasbaar op alle maatschappelijke sectoren.

“Pinto probeert zich los te wrikken uit het klassieke schema dat integratie onmogelijk is zolang mensen vasthouden aan hun taal, godsdienst, racisme of wat voor andere eigenaardigheden ook. Volgens Pinto - die twee decennia geleden het begrip 'doodknuffelen' introduceerde als omschrijving van het toen dominante maar ineffectieve welzijnswerk - is deze oud-Hollandse methode nu verworden tot 'doodknuppelen'.”
Hoofdredacteur Hubert Smeets in De Groene Amsterdammer van 17.8.2007

In 1990 verscheen de eerste druk van Interculturele communicatie: een stap verder. De structuurtheorie die aan deze versie ten grondslag ligt is veel besproken, gebruikt, gedoceerd en becommentarieerd. In deze heruitgave is de kern - de cases vertaald naar de belangrijkste maatschappelijke structuren - aanzienlijk uitgebreid.

In het theoretische deel wordt de structuurtheorie uiteengezet rond groepen met een fijnmazig systeem van regels en codes en groepen met een grofmazige structuur van normen en waarden. Deze theorie wordt daarna geïllustreerd en verdiept in 77 cases rond vier thema's: algemene verschillen, de huiselijke sfeer, buurt & school en werk.

Interculturele communicatie: een stap verder is onmisbaar voor iedereen die beroepsmatig betrokken is bij het werken met diversiteit.

Over de auteur
Prof. dr. David Pinto is oud-hoogleraar Interculturele communicatie (Universiteit van Amsterdam en Bar-Ilan Universiteit in Israël). Hij is directeur van het Intercultureel Instituut (ICI) in Amsterdam en onder meer lid van de Raad van Toezicht van het Zaans Medisch Centrum (ZMC), de Haagse Hogeschool en Technische Hogeschool Rijswijk en voorzitter van de Raad van Toezicht van de Katholieke Scholengemeenschap PCC.

(Word doc,
http://www.debaak.nl/pictures/FDB4A33F-00C1041E-7F000001-419C81B0.doc )
----------------

Waarom Marijnissen en Pinto het zo goed met elkaar kunnen vinden?

-
De SP en de islam in Nederland (Cees Bronsveld)
-
SP-nota Gastarbeid en Kapitaal (1983)
-
'SP'ruitjeslucht (Gebladerte)
-
Stem voor beschaafd deporteren, stem SP! (Gebladerte)
Etc.



Geplaatst door Sonja op
stan van houcke op 12:22 PM






|

Sonja

aan mij
details weergeven 13:12 (29 minuten geleden)
Sonja heeft een nieuwe reactie op uw bericht "David Pinto" achtergelaten:

"Ik ben Jood geboren en getogen in een Berber dorpje in Marokko, heb daar met groot plezier mijn jeugd doorgebracht en heb aan den lijve ervaren dat een co-existentie van Joden en Moslims (Berbers en Arabieren) prima kan. Na de stichting van de staat Israel heb ik daar een aantal jaren gewoond, in het Israëlische leger gediend en deel genomen aan de zesdaagse oorlog als hospik."

www.davidpinto.nl

Als hospik, zonder medische opleiding? Met M.O. Frans? Lekker geloofwaardig...

"Ik heb zoals gezegd deelgenomen aan de zesdaagse oorlog. Emotioneel denk ik dan het volgende. Israël wilde die oorlog volstrekt niet, maar is daartoe gedwongen. Zij heeft de oorloog gewonnen en gebieden veroverd. Waarom moet zij dan die gebieden teruggeven? Het was toch geen ‘oorlogje spelen’? Het is dus op zich een redelijke gedachte. Immers, ‘met oorlog voeren kun je winnen of verliezen’. De VN kan wel in 1969 besloten hebben in haar resolutie 242 voor de terugtrekking van Israël uit de ‘bezette gebieden’, maar de titel waarop de resolutie is aangenomen is fout. Het zijn gewoonweg veroverde gebieden na een bloedige strijd. Hoezo teruggeven? Kinderen kunnen dat doen. Ik was een verwend en tamelijk agressief kind. En als ik bij het knikkeren had verloren, eiste ik mijn knikkers terug. Volstrekt kolder, maar ik wist niet beter, toen. Terzijde, wat is een VN resolutie waard in de huidige constellatie? Resolutie 1559 gaat over de ontwapening van de in 1982 opgerichte Hezbollah. Wordt ook niet uitgevoerd.

Toch laat ik deze gedachte en uitgangspunt aangaande ‘het teruggeven van door oorlog gewonnen gebieden’ varen, uit realistisch/pragmatisch oogpunt. Het stoelt op een kromme redenering, maar ‘de wereld’ wil dit nu eenmaal."

"Dus de eerste fase van onderhandelingen moet gaan over het stopzetten van het bloedvergieten aan beide kanten (wat in praktijk neerkomt op het ontwapenen van Palestijnse terreurbewegingen)"



Geplaatst door Sonja op
stan van houcke op 1:12 PM






Sonja

aan mij
details weergeven 13:25 (16 minuten geleden)
Sonja heeft een nieuwe reactie op uw bericht "David Pinto" achtergelaten:

Pinto: "Israël wilde die oorlog volstrekt niet, maar is daartoe gedwongen"

"In juni 1967 stonden we opnieuw voor de keuze. Het samentrekken van Egyptische legers in de Sinaï vormt geen bewijs dat Nasser werkelijk van plan was ons aan te vallen. We moeten onszelf niet voor de gek houden. Wij namen het initiatief hen aan te vallen." (Menachem Begin, in 1967, tegenover de New York Times, 21 augustus 1982)

"Ik denk niet dat Nasser op oorlog uit was. De twee divisies die hij naar de Sinaï stuurde zouden niet genoeg zijn geweest om een offensieve oorlog mee te beginnen. Hij wist het, en wij wisten het. (...) Hij blufte. Hij wilde zich, voor een geringe prijs, voordoen als de grote redder van Syrië en op die manier grote sympathie winnen in de Arabische wereld." (Yitzchak Rabin, in 1967, tegenover Le Monde, 28 februari 1968)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Pinto steunt de Israëllobby en is gelieerd aan extreemrechts in dat land (Lieberman, Netanyahu). Je kunt hem ook vergelijken met Afshin Ellian. Het zijn excuusallochtonen die zich aangetrokken voelen tot extreemrechts, ook dat van Wilders. Ik moet weer denken aan Theodor Less' Der jüdische Selbsthass, 1930. De allochtoon doet zo zijn best aanvaardbaar te worden voor de autochtonen dat hij zichzelf en zijn achtergrond gaat haten. Jan Marijnissen moet zich schamen dat hij zich met zo iemand afgeeft.

Sonja zei

Update 2018: Pinto heeft zijn bio weer aangepast, van "hospik" naar frontsoldaat http://www.davidpinto.nl/achtergrond.php.