vrijdag 26 februari 2010

Ulrik Unger van de VPRO


Ik kreeg deze reactie:

Daar heb je me mooi ontmaskerd, Stan, als een lobbyist voor Israel! Tsja, wat kan ik ter mijner verdediging aanvoeren, behalve dat ik het alleen voor het geld doe?
Groetjes,

Ulrik Unger

stan zei

ontmaskerd ulrik? maar dat wisten de twee door jou geinterviewde journalistes van de vpro-radio toch. of had je het ze niet vertelt? zo nee, dan is dat volstrekt onjuist en zo ja dan is er niets ontmaskerd. geld, zeg je? doe niet zo banaal. een sterveling moet ergens in geloven.

zo verwoordde Octavio Paz het: 'De wereld van de mens is de wereld van de betekenis. Deze gedoogt de dubbelzinnigheid, de tegenstrijdigheid, de waanzin of de verwarring, maar niet een gebrek aan betekenis. Zelfs de stilte is bevolkt met tekens.'

ulrik, er valt niets meer te ontmaskeren. na je zestigste ontdek je dat alles al ontmaskerd is.
succes
stan


Lees verder: http://stanvanhoucke.blogspot.com/2010/02/jacqueline-maris-van-de-vpro-9.html


Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=0fXzzGIy9-0


En dan nu wat betreft de ironie het volgende:

In Het ironische van de ironie, over het geval G.K. van het Reve, schreef Harry Mulisch aan het eind van de jaren zeventig over het racisme en antisemitisme van de “grote volksschrijver” het volgende:

De ironie leidt to parodie, de parodie leidt tot identificatie – dat is de onwrikbare wet, waaraan Van het Reve nog het meest onderhorig is… Zo wordt het spel ernst. De corpsstudent speelt net zo lang de man met de grote bek, tot hij het is. Dat is het ironische van de ironie: dat zij het plotseling niet meer is. Hij is als het ware door de dubbele bodem van de ironie gezakt. Wie ironisch spreekt, zegt het tegendeel van wat hij meent, maar zodanig, dat de ander dat doorziet. Van het Reve zegt wat hij meent, maar zodanig, dat de ander dat niet doorziet en denkt nog steeds met ironie te doen te hebben… Als hij… schrijft: ‘Ik vind, dat de arbeiders in bepaalde aparte wijken zouden moeten wonen, die ze alleen op weg van of naar hun werk zouden mogen verlaten, & verder alleen met speciale verlofpasjes’- dan is dat eenvoudig zijn mening, geen grap, geen fantasie.


Mulisch heeft gelijk. Het is allemaal al een keer vertoond, wij zijn slechts een voetnoot bij de geschiedenis. Alleen terroristen denken nog als dadaisten. En de rest is doorgaans verveling en tijdverdrijf. Mark my words.



3 opmerkingen:

Anoniem zei

Godsallemachtig, filmpje gezien. Ik durf niet meer te reageren, emotionele chantage.

anzi

Anoniem zei

Ooit zag ik een cartoon van een rotspunt waarop een man zijn armen richting hemel strekt en over de eindeloze oceaan voor hem riep:
'My God, where art thou?!'

Achter hem, uit een wolk, kwam een grote hand met duim en wijsvinger in de propje-wegschieten stand.

Ton

Anoniem zei

Oh, wat triest. Sorry, ik denk ineens aan die brief van Hazes. Zal het niet meer doen. Heer, vergeef het mij, ik ben niet waard dat ik tot u kom.

anzi