donderdag 4 februari 2010

De Westerse Terreur 48



Via Henk van der Keur van Laka:



Iraq to sue U.S., Britain over depleted uranium bombs

Iraq's Ministry for Human Rights will file a lawsuit against Britain and the U.S. over their use of depleted uranium bombs in Iraq, an Iraqi minister says.

Iraq's Minister of Human Rights, Wijdan Mikhail Salim, told Assabah newspaper that the lawsuit will be launched based on reports from the Iraqi ministries of science and the environment.

According to the reports, during the first year of the U.S. and British invasion of Iraq, both countries had repeatedly used bombs containing depleted uranium.

According to Iraqi military experts, the U.S. and Britain bombed the country with nearly 2,000 tons of depleted uranium bombs during the early years of the Iraq war.

Atomic radiation has increased the number of babies born with defects in the southern provinces of Iraq.

Iraqi doctors say they' have been struggling to cope with the rise in the number of cancer cases -- especially in cities subjected to heavy U.S. and British bombardment.

The high rate of birth defects and cancer cases will move in the coming years to the central and northern provinces of Iraq since the radiation may penetrate the soil and water by air.

The ministry will seek compensation for the victims of these bombs.

(Source: Press TV)

A child born with defects attributable to exposure to depleted uranium (File photo)

Zie: http://www.tehrantimes.com/index_View.asp?code=213501


Dit schreef ik op 23 november 2007:

In 1995 zag ik in het grootste kinderziekenhuis van Bagdad een zaal vol kinderen sterven aan de gevolgen van verarmd uranium. Omdat het Westen een boycot van Irak had bewerkstelligt was er voor deze kinderen, die aan verschillende vormen van kanker stierven, geen pijnstillers en geen medicijnen om de kanker te bestrijden. De artsen van het ziekenhuis deden een beroep op mij om bij terugkeer in het beschaafde Westen burgers te mobiliseren tegen deze misdaad. Ik heb als journalist gedaan wat ik kon, besteedde er bij de VPRO Radio aandacht aan, maar kreeg geen respons. Men nam het voor kennisgeving aan. De enige die ooit reageerde, was mijn collega Rudie van Meurs die opmerkte dat het grof schandaal was dat de politiek dit accepteerde. Ik heb er daarna regelmatig aandacht aan besteed, maar niets.
Zie: http://home.planet.nl/~houck006/oorlogomolie22.html


Deze email kreeg ik gisteravond:
'do 22-11-2007 23:01

Beste Stan van Houcke,

Jan Marijnissen vroeg me je email te beantwoorden.

Je had waarschijnlijk niet mee gekregen dat wij al een een motie van deze strekking hadden ingediend. Verder was het wel erg op de valreep. Ik kreeg je mailtje 5 minuten voor het debat. Dat is nog erger dan de stukken van het ministerie van Defensie zelf die komen ook vlak voor het debat binnen. Voortaan graag iets eerder.

Het is natuurlijk totaal van de gekke dat Nedrland tegen zo’n resolutie stemt. Nadat zelfs NAVO-bondgenoto Italie heeft besloten schadevergoeding aan zijn militairen uit te keren nadat onderzoek de verbanden tussen kanker en DU heeft aangetoond.

Vriendelijke groet,

Martin Broek
SP-fractiemedewerker Defensie

Kijk ook eens op: www.sp.nl
www.janmarijnissen.nl
kristavanvelzen.nl (o.a. woordvoerdster Defensie)'
Dit is nu eens een schoolvoorbeeld hoe monomaan Den Haag is. Men denkt dat de hele wereld permanent op de hoogte is van hun doen en laten. Ik heb vanochtend op Radio 6 het NOS-Journaal van 6 uur beluisterd en de onderwerpen waren: 'Ontslagrecht, Hells Angels, een moord, vakbonden defensiepersoneel die meer geld willen voor Uruzgan en Dan nog het weer...' En ik denk dat ook de kranten geen informatie over verarmd uranium zullen hebben. Dus in plaats van dat Martin Broek zich beklaagt zou hij informatie hebben moeten geven. Welke motie? Hoe luidt die? Nu weet ik nog niet meer. Wat is er besproken en wat is er beslist? Ik ben zelf op zoek gegaan op de site van de Tweede Kamer, maar ik vond niets over gisteravond. Wel dit:

'De vaste commissie voor Defensie <1> heeft op 5 november 2007 overleg gevoerd met staatssecretaris Van der Knaap van Defensie over het aspect Personeel van de begroting van het ministerie van Defensie over het jaar 2008 (31200-X).

Van het overleg brengt de commissie bijgaand stenografisch verslag uit.

De voorzitter van de vaste commissie voor Defensie,
Van Baalen
De heer Poppe (SP):

Wij zien continu verbeteringen in het veteranenbeleid, waarvoor hulde. Maar er is nog veel te verbeteren. Onlangs besloot Italië over te gaan tot het uitkeren van schadevergoeding aan slachtoffers van verarmd uranium in Bosnië. Wij waarderen het dat de staatssecretaris heeft toegezegd, het Italiaanse onderzoek te laten vertalen, maar wanneer krijgen wij die vertaling? In dit verband herhalen wij ons voorstel voor een verplichte afname van bloed voor een uitzending. Van iedere militair die wordt uitgezonden, wordt een bloedmonster bewaard. In vrijwilligheid was dat mogelijk, dus waarom dan niet verplicht? Is de staatssecretaris bij gebleken oorzakelijk verband tussen besmetting met verarmd uranium en kanker bereid, binnen de NAVO te pleiten voor het afschaffen van verarmd uranium, en onze soldaten niet meer met munitie met verarmd uranium op te zadelen…
De heer Poppe (SP): Komt de staatssecretaris ook nog terug op mijn vragen rondom verarmd uranium?

Staatssecretaris Van der Knaap: Ja, daar kom ik graag op terug. Dat zou ik later doen, maar ik wil het nu ook wel doen. Wij namen inderdaad ook kennis, waarschijnlijk op hetzelfde moment als u, van het bericht in het Algemeen Dagblad waaruit bleek dat er in Italië een onderzoek was op basis waarvan Italiaanse militairen die in aanraking waren gekomen met dat verarmde uranium een schadevergoeding kregen. Ik heb de Kamer erover in kennis gesteld dat ik dat weet en dat ik zo snel mogelijk zal proberen om dat onderzoek in mijn bezit te krijgen, zodat wij ernaar kunnen kijken. Dan kunnen wij nagaan hoe het kan dat uit onze onderzoeken helemaal geen relatie blijkt. Het is belangrijk om vast te stellen wat de Italianen dan boven water hebben gekregen wat wij niet hebben gezien. Ik wil dat zeer zorgvuldig doen. Als die relatie er wel is, mijnheer Poppe: het zijn net zo goed mijn mensen als dat het uw mensen zijn. Daar wil ik zo zorgvuldig mogelijk mee omgaan. Wel moeten wij daar de goede weg voor bewandelen. Wij moeten eerst kennis nemen van de feiten, dan moeten wij proberen duidelijk te krijgen wat het verschil is tussen het onderzoek dat wij in het verleden gedaan hebben en dit resultaat. Ik zal de Kamer over alle stappen informeren die ik in deze zaak zet.

De heer Poppe (SP): Voorzitter.

De voorzitter: Dat is dan uw laatste interruptie.
**

De heer Poppe (SP): Er is net een discussie geweest in de Verenigde Naties, waarin 122 landen hebben ingestemd met een aantal punten rondom verarmd uranium en het onderzoek van de effecten en het gebruik van de bewapening. Waarom heeft Nederland daar tegen gestemd? U hebt dus kennelijk al een standpunt ingenomen.

Staatssecretaris Van der Knaap: Als het goed is, krijgt u daar ook schriftelijk antwoord op. Het gaat mij een beetje te snel om dit soort conclusies te trekken. Dat wil ik nog wel even bezien, ook op basis van een interne memo. Ik zal de Kamer daarover voor de begrotingsbehandeling schriftelijk informeren.

De heer Poppe (SP): Voorzitter, dat was geen interruptie, lijkt mij, als ik zo'n antwoord krijg.

De voorzitter: Nee, maar u stelde een extra vraag. De eerste keer herinnerde u eraan dat uw vraag niet beantwoord was, terwijl de staatssecretaris daar later op terug wilde komen. Dat heb ik niet als interruptie gerekend, maar wel uw vraag.
Bij de toezeggingen noteren wij dat de staatssecretaris voor het aanvang van de begrotingsbehandeling de Kamer schriftelijk informeert.
Zie: http://www.tweedekamer.nl/images/OSV008-0708_tcm118-140326.doc

'VERSLAG VAN EEN WETGEVINGSOVERLEG

De vaste commissie voor Defensie <1> heeft op 12 november 2007 overleg gevoerd met staatssecretaris Van der Knaap van Defensie over materieel.

Van het overleg brengt de commissie bijgaand stenografisch verslag uit.

De voorzitter van de vaste commissie voor Defensie,
Van Baalen

Mevrouw Van Velzen (SP): Verleden week vroegen wij opheldering over het stemgedrag van Nederland in de Algemene Vergadering van de VN over het gebruik van verarmd uranium. De staatssecretaris was hierdoor zichtbaar overvallen; er is een onderzoek ingesteld en hij zou erop terugkomen. Heeft hij inmiddels al wat duidelijkheid hierover? Waarom is er zo gestemd en is hij bereid om dit recht te zetten op de volgende Algemene Vergadering in december, als er opnieuw gestemd zal worden?

Mevrouw Eijsink (PvdA): Kortheidshalve sluit ik mij aan bij de vragen van mevrouw Van Velzen over verarmd uranium. Ik denk dat wij de discussie moeten aangaan over een breed verbod van verarmd uranium in munitie en legermaterieel.
Staatssecretaris Van der Knaap: Mevrouw Van Velzen heeft met name gevraagd naar het verarmd uranium en naar het gebruik van persoonsmijnen vanuit Engeland en Frankrijk. Dit is een vraag die niet mijn ministerie maar dat van Buitenlandse Zaken regardeert. Dat is degene die in internationaal verband hierover van gedachten wisselt. Over de vraag naar het verarmd uranium dient mevrouw Van Velzen dan ook met het ministerie van Buitenlandse Zaken te communiceren. Dat is het ministerie dat op dat moment verantwoordelijk was voor de stemming namens de Nederlandse regering. Ten aanzien van de mijnen geldt precies hetzelfde.

Zie: http://www.tweedekamer.nl/images/OSV014-0708_tcm118-141452.doc

Den Haag,
16 november 2007

Aan de leden en plaatsvervangende leden van de vaste commissies voor:

Defensie

en

EZ

NAAZ

OCW

SZW

BUZA

Rondvraag
Er zal na het kerstreces een rondetafelgesprek worden gepland over het gebruik van verarmd uranium en de gezondheidseffecten daarvan.
De commissie vraagt het kabinet om een reactie op het Amnesty rapport ‘Afghanistan:Detainees transferred to torture: ISAF complicity?’ Reactie kabinet uiterlijk 29 november 2007.
Naar aanleiding van het recente besluit terzake van het Presidium besluit de commissie dat in de toekomst per procedurevergadering tot beslotenheid van de vergadering wordt besloten, tenzij op verzoek van één of meer Leden anders wordt beslist.

Zie: http://www.tweedekamer.nl/images/20071115_besluitenlijst_Defensie_tcm118-141903.doc

Een jaar geleden stelde de SP schriftelijke vragen over verarmd uranium. De beantwoording kunt u hier lezen:
De Voorzitter van de Tweede Kamer
Der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR Den Haag
Datum 4 oktober 2006
Ons kenmerk D2006032312
Onderwerp Antwoorden op vragen van het lid Van Velzen over munitie
met verarmd uranium
Ministerie van Defensie
Postbus 20701
2500 ES Den Haag
Telefoon (070) 318 81 88
Fax (070) 318 78 88





Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...