dinsdag 12 januari 2010

Sander van Hoorn 31




Weten Sander van Hoorn en alle andere Nederlandse correspondenten in Israel niet welke rol ze precies spelen? Zijn ze naief? Ik denk het niet. Tegenover de EO zei Sander van Hoorn dat hij een ander verhaal zou hebben verteld als hij ter plaatse was geweest. 'Het is dus niet het verhaal zoals ik het verteld zou hebben als ik er zelf' was geweest. Conny Mus verklaarde dat toen hij na de beeindiging van het bloedbad Gaza inmocht van de Israelische autoriteiten 'het nog erger [was] dan ik me had voorgesteld. Ik was in totale shock. Enorme vernietiging. Al die huizen die plat waren, instellingen als scholen die plat waren, ziekenhuizen die geraakt waren.' Een andere correspondent vertelde over de alles doordringende de lijkenlucht.

De belangrijkste constatering kwam aan het einde van het radioprogramma, wanneer Sander van Hoorn, die op advies van de AIVD het verkoos om niet naar Gaza te gaan, de balans opmaakt en hij opmerkt dat pas als hij ter plaatse was geweest de werkelijkheid onmiddellijk duidelijk was geworden en 'ik denk dat de Kamer dan minder genoegen had genomen met Maxime Verhagen die zegt van: ja, ik wil het woord disproportioneel niet in de mond nemen. Ik denk dat dan bij Israel veel eerder het idee was opgekomen van: we moeten het of klinischer aanpakken of er eerder mee stoppen.'

Met deze nuchtere constatering geeft Van Hoorn zichzelf en zijn Nederlandse collega's in Israel een brevet van onvermogen. Journalisten die zich bewust laten gebruiken door autoriteiten zijn propagandisten en niets anders. Het beste wat ze kunnen doen, is een andere regio dan wel een ander vak kiezen. Die propaganda zit niet alleen in hun taal, maar ook in het feit dat ze de context van de gebeurtenissen verzwijgen en de geschiedenis onzichtbaar maken. Ze weigeren datgene te melden dat de befaamde onderzoeksjournalist John Pilger in het tijdschrift de New Statesman schreef: 'Every subsequent "war" Israel has waged [since 1947] has had the same objective: the expulsion of the native people and the theft of more and more land.' Maar dat feit zult u de Nederlandse correspondenten in Israel nooit horen vertellen, want dat zou het einde van hun loopbaan betekenen. En dus blijven ze doorgaan met het geven van een valse voorstelling van zaken. Totdat de 'Joodse natie' heel Palestina etnisch gezuiverd heeft. De zionisten zijn hard op weg, al meer dan 90 procent van het land is in hun handen, mede dankzij het beeld dat mensen als Sander van Hoorn van het conflict geven.

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...