zondag 7 juni 2009

Iran 269


De foto-expositie

”Impressions of Iran”

is vanaf zaterdag 6 juni 2009

tot dinsdag 28 juli 2009

te bezichtigen 

In de bibliotheek Waterland, vestiging Centrale Bibliotheek Purmerend

Waterlandlaan 40

1441 MP Purmerend

Voor meer informatie over de foto-expositie

zie bijgevoegde bijlage en

www.bibliotheekwaterland.nl/agenda/impressions-iran

In mei 1999 heb ik een rondreis gemaakt door Iran. Afgezien van de reisinformatie over het land is er nog steeds weinig bekend over de situatie in Iran. Iedereen aan wie ik vertel dat ik naar Iran ben geweest zegt tegen mij dat het een gevaarlijk land is met onvriendelijke mensen. De vrouwen lopen er gesluierd en het is een Islamitische dictatuur. Onbegrijpelijk dat je daar naar toe gaat!

 

Tijdens de rondreizen, ik ben in 2007 voor de vijfde keer naar Iran geweest, kom ik achter de geheimen van Iran. Gesluierd met de châdor ontdek ik de prachtige moskeeën met schitterende mozaïeken en spiegeltjes. Een veelzijdige natuur: bergen, woestijnen, zeeën, maar ook graslanden. Karakteristieke  stadjes, oudheidkundige overblijfselen en de vele bazaars waar de handel nog steeds levendig plaatsvindt.

 

Maar wat mij het meest heeft geraakt zijn de ontmoetingen met de mensen in Iran. Een glimlach van een kind, een man die mijn hand schudt (wat eigenlijk niet mag), wat koekjes van studenten, een groet uit een openstaand raam, een oud vrouwtje, die mijn hand vasthoudt en mij in het Farsi glimlachend toespreekt, een gezin dat mij thuis uitnodigt voor een maaltijd of een kopje thee, een kind dat haar enige pop aan mij wil geven, meisjes die mij met zelfgeplukte bloemen overladen en een vrouw die mij een ring geeft.

 

Dit is wat ik in Iran heb ervaren. De mensen zijn erg vriendelijk en nieuwsgierig. Ik ben ontroerd door de verwondering van het moment en dat elke blik weer een nieuw avontuur is.

Vooral de jonge vrouwen treden mij open en spontaan tegemoet als ik ze fotografeer. Ik heb door deze foto’s geprobeerd een ander beeld van de mensen in Iran te laten zien. Een nieuwe generatie, die levenslustig is en hoopt op een betere toekomst in Iran.    

Mirjam Terpstra (1954) kreeg haar belangstelling voor fotografie op vakanties en reizen naar verre landen. Het meest wordt zij geboeid door het fotograferen van mensen, landschappen en architectuur. “Ik maak spontane portretten en rapportagefotografie. Vooral het fotograferen van mensen vind ik spannend, omdat het elke keer weer een avontuur is om contact te leggen en te ervaren wat er daarna gebeurt. Door mijn open houding lukt het zelfs om ook cameraschuwe Iraniërs te fotograferen. Dan komt vaak een heel bijzonder moment van verwondering, zowel voor mij als voor degene die ik fotografeer”.

 

Om de kinderen van de Bakhtiyari, een nomadenvolk in Iran te ondersteunen  heeft zij 8 ansichtkaarten van de Bakhtiyari uitgebracht. De opbrengst van de 8 ansichtkaarten voor € 5,- (die in Nederland via haar website www.mirjam-terpstra.nl besteld kunnen worden) zijn voor gezondheidsprojecten van de kinderen van de Bakhtiyari. De ansichtkaarten worden ook in Iran verkocht.

 

De laatste tijd heeft Mirjam Terpstra zich meer toegelegd op maritieme fotografie.  In 2007 wordt zij met drie foto’s genomineerd en wint de eerste prijs van de fotowedstrijd “De haven werkt”, die is georganiseerd door Het Parool en Haven Amsterdam. In december 2008 brengt zij in samenwerking met het Loodswezen haar fotoboek “Door het oog van de loods” uit. Voor meer informatien over haar fotografie: www.mirjam-terpstra.nl.                          

Geen opmerkingen:

Kicking Cats in the Holy Land

  Plaatsen Nieuwe posts bekijken Gesprek Sulaiman Ahmed @ShaykhSulaiman ZIONIST CHILDREN KICKING CATS 0:02 / 0:05 8:29 p.m. · 19 apr. 2024 ·...