zondag 3 mei 2009

Terreur 6


In zijn studie over het Eichmann-proces schreef Harry Mulisch alweer bijna een halve eeuw geleden: 'De mens is geen gegevenheid, maar een mogelijkheid -- tot alles. Dat is natuurlijk ook zijn grootheid, maar die is niet ons onderwerp. Ons onderwerp is de keerzijde van zijn grootsheid. Daarmee wordt Eichmann niet toch weer iets groots, niet een ''Antichrist" of "Djenghize Khan", maar het tegendeel nu juist van "grootheid": kleinheid. Eichmann als de kleinste mens -- met dat portret komen wij het dichtst bij de gelijkenis. En hij kon zo klein zijn omdat de techniek zo groot was: de spoorwegen, de administratie, de gaskamers, de krematoria. De kleine mens met zijn grote techniek is het, die wij bestrijden. Met de komst van de H-bom is de mens nog kleiner geworden, -- het gaat er op lijken, dat er binnenkort niets meer aan hem te vernietigen zal zijn. Hier schuilt de moeilijkheid van ons gevecht tegen de atoomwapens. Deze techniek zijn wij zelf, of beter: zij is wat wij juist niet meer zelf zijn, zij is ons tekort, zij is groot ten koste van ons. Als wij haar in haar moorddadige uitingen bestrijden, bestrijden wij in de eerste plaats onszelf (er schuilt een tegenspraak in om een auto en TV te willen bezitten, en vervolgens te weigeren, de stralingsdood te sterven) en niet C of K, die hier of daar toevallig aan de knop zitten. Het al of niet gebruiken van die knop heeft niets met "politiek" te maken, niets met "tegenstellingen" in de wereld, maar gebruikt deze slechts als voorwendsel. Als wij morgen allemaal kommunist of ondernemer worden, bestaat de dreiging onverminderd voort -- tot aan het einde der tijden.'

En op haar beurt beschreef Hannah Arendt het als 'the banality of evil'. De banaliteit van het kwaad van de kleine moderne mens, die zodra hij geroepen wordt of meent te worden geroepen zijn/haar vernietigingskracht toont.

Abel Herzberg: 'Is hij slecht, die doodgewone man? Welnee. Is hij goed? Ook niet. Hij is geen van beide en beide tegelijk. Hij is een beetje wreed tegen een vlieg en sentimenteel tegen een muis. En nu hebben ze hem gezegd, dat hij sterk is en dat kracht is: als je niet bang bent voor bloed en nu is hij niet bang. Dat wil zeggen, hij is vreselijk bang en juist daarom slaat hij er maar op los. Hij heeft angst voor zijn angst en dat noemt hij moed… Uit Amor Fati: Scharfuehrer X is niets. Hij is leeg. Men heeft hem idealisme toegedacht. Hij bezit dat niet. Men heeft hem opvattingen toegeschreven. Hij mist ze. Men heeft in hem tenminste vaderlandsliefde of nationaal enthousiasme willen ontdekken. Hij heeft er geen zweem van. Hij heeft een maag, een hart, longen, darmen, nieren en hij stelt er bijzondere prijs op, deze behoorlijk te doen functioneren. Dientengevolge zijn natje en zijn droogje hem heilig. Voor het overige is hij een ding. Leeg.'

En in in het interview met mij zei in 1984 Abel Herzberg over het nazi-tijdperk: ‘Orde, zeg je? Is dat dan geen orde? Jij spreekt over het geweten en vraagt je af hoe dit of dat allemaal kon. Ik zeg: hoe komt het dat nog steeds een doodgewone soldaat zijn poten opheft, stijl de lucht in, met zijn allen, voorwaarts, mars! Hup, hup, hup! Wat is zo'n mens op dat moment. Denkt men dat er geen orde is? Natuurlijk is er een orde, en hoe! Zo iemand heeft alleen dat opgezogen wat hij van hoger hand krijgt. Hij denkt niet meer uit zichzelf. Het is hem te moeilijk, het bezwaart hem, hij begrijpt het niet. Hij heeft een vijand nodig die hij kan haten en daar leeft hij zich helemaal op uit. Dat is zijn leven, dat is de reden van zijn bestaan, dat is zijn ideaal. Zo was het en zo is het. Het is toch een schandaal, nietwaar, het is toch eenvoudig een menselijk schandaal dat na alles wat er is gebeurd wij nu bang moeten zijn voor een Derde Wereldoorlog, en wat voor een oorlog! ... Het is niet zo eenvoudig om een mens te zijn. Maar de mens kan wel degelijk zijn eigen bestialiteit bedwingen, door opvoeding, door wijsheid, door zelfbeheersing, door te weten dat je niet zo'n voortreffelijke meneer bent als je denkt dat je bent. Je kunt fatsoenlijk zijn. De mensheid kan de Derde Wereldoorlog voorkomen. Daar hebben ze het vermogen toe. En als ze die oorlog niet voorkomen dan zijn ze het niet waard om geen oorlog te krijgen.' Lees verder:

http://www.stanvanhoucke.net/deoneindigeoorlog/interviews/herzberg2.html

Maar over onszelf willen we niet praten, dan komt het te dichtbij, alleen over 'eenlingen' hebben we een mening, en die mening is dat we nu 'met lege handen’ staan, omdat het geweld van 'de eenling' volledig onverklaarbaar zou zijn. En zo wil men het houden. Wie zijn wij?

W.B Yeats

The Wheel


THROUGH winter-time we call on spring,

And through the spring on summer call,

And when abounding hedges ring

Declare that winter's best of all;

And after that there s nothing good

Because the spring-time has not come -

Nor know that what disturbs our blood

Is but its longing for the tomb.


In de vertaling van  Jan Eijkelboom

Het Wiel

's Winters willen wij de lente

en in de lente liefst de zomer,

en als het wemelt in de heggen

zeggen wij: laat de winter komen.

En daarna is er niets meer goed:

het voorjaar komt er niet meer aan.

Wij weten niet dat in ons woedt

verlangen om maar dood te gaan.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Die eenlingen zijn wij allemaal. Vanaf de geboorte opgevoed tot kuddegedrag. Alle natuurlijk reflexen "afgeleerd", mechanisme aangeleerd. Wie de macht heeft gaat voorop, de kudde volgt. De ene keer is marteling aanvaardbaar, de andere keer niet. De ene keer mag abortus, de andere keer niet. De een mag moorden, de andere niet. De macht bepaalt, de rest draait, mechanisme. Bestialiteit o.a komt door onderdrukking en straffe opvoeding. Waarom mensen maandenlang in een isoleercel zetten? Waarom mogen die mensen niet schreeuwen, hun frustraties kwijtraken, hun woede en wanhoop uiten? Pas als je rustig bent en weer aangepast, mag je eruit. Je natuurlijke gevoel wordt weggestopt en je wordt beter verklaart als je weer op de automatische piloot mee kan draaien. Maar niemand vraagt zich af wat er daarbinnen doorettert! Zelfbeheersing is goed als iemand zich ook kan uiten. Als iemand zich niet mag uiten, wordt het onderdrukking met alle gevolgen vandien. En wat betreft het leger, hierbij is het toch juist de bedoeling om die bestialitiet naar voren te halen. Hier gaat het toch juist om het benadrukken van het mechanisme en het uitschakelen van je natuurlijke gevoelens waardoor je een ander mens kan doden?

anzi

Anoniem zei

Ik moet hier weg, ik wil mij niet meer horen;
mijn stemgeluid weergalmt in elk geluid,
verzoening blijft wanneer ik zondig uit,
berouw komt geen vertrouweling ter ore.

Ik vind niets menselijks dat mij kon schoren
buiten mijzelf waar ik op niets meer stuit;
als zich tot slot mijn kerker niet ontsluit
ga ik in dit luchtledige verloren.

Je meent dat je de medemens omgeeft
en blijkt je tussen spiegels te bewegen,
in bittere vereenzaming, ontheemd.

Na zoveel sterven van mijzelf vervreemd
kom ik mij slechts in spiegelbeelden tegen,
beseffend dat ik nimmer heb geleefd.

Miguel de Unamuno (1864-1936)
vert.: Jean Pierre Rawie

anzi

Anoniem zei

Maar mensen willen bedrogen worden!

Vooral (als voornaamste) de katholieke kerk heeft een grote bloedschuld.

Onderzoek eens goed slechts de geschiedenis over het ontstaan van de gekte in de jaren 30.

bijv Dhr von Papen de sluwe Katholiek, en tot wat voor conclusie na een objectief onderzoek de Engelse schrijver John Conwell kwam!

Nee snaveltjes toe!

En het "publiek" zegt weer:wij wisten het niet!

De andere geschiedenis van daar voor en...daarna laten we dan even buiten beschouwing.

Maar het volk "heeft het graag zo gehad!

Toen....en...

Met vriendelijke groet.

Anoniem zei

Churchill stelt „hoererij” aan de kaak

In zijn boek The Gathering Storm (1948) vermeldt Winston Churchill dat Hitler Franz von Papen als Duits gezant aan Wenen toewees om „vooraanstaande persoonlijkheden in de Oostenrijkse politiek te ondermijnen of in te palmen”. Churchill citeert de Amerikaanse gezant in Wenen, die over Von Papen gezegd zou hebben: „Op de meest brutale en cynische wijze . . . ging Von Papen ertoe over mij te vertellen dat . . . hij van plan was zijn reputatie van goed katholiek te gebruiken om invloed te krijgen op Oostenrijkers zoals kardinaal Innitzer.”

Nadat Oostenrijk had gecapituleerd en Hitlers stormtroepen in paradepas Wenen waren binnengemarcheerd, beval de katholieke kardinaal Innitzer alle Oostenrijkse kerken de hakenkruisvlag uit te hangen, hun klokken te luiden en voor Adolf Hitler te bidden ter ere van zijn verjaardag.

’OORLOGSGEBED’ VOOR REICH
Onder deze kop verscheen in de eerste editie van The New York Times van 7 december 1941 het volgende artikel:
„Katholieke bisschoppen te Fulda vragen om zegen en overwinning . . . De Conferentie van Duitse katholieke bisschoppen, bijeen in Fulda, deed de aanbeveling een speciaal ’oorlogsgebed’ in te voeren dat aan het begin en einde van alle godsdienstoefeningen opgezegd moet worden. In het gebed wordt de Voorzienigheid gesmeekt de Duitse legers te zegenen met de overwinning, en het leven en de gezondheid van alle soldaten te beschermen. De bisschoppen gaven de katholieke geestelijken verder instructies om ten minste eenmaal per maand in een speciale zondagsdienst de Duitse soldaten ’te land, ter zee en in de lucht’ te gedenken.”
Het artikel werd uit latere edities van de krant geschrapt. De 7de december 1941 was de dag waarop Japan, de bondgenoot van nazi-Duitsland, de Amerikaanse vloot te Pearl Harbor aanviel.

En nu?
"Men zegent de wapens nog steeds en stuurt de jongens de dood in!(kindermoord!)

Anoniem zei

God gaf het grote voorbeeld om zijn zoon te laten kruizigen. Leven is lijden, zonder lijden geen leven! De erfzonde.

anzi

De Holocaust Is Geen Rechtvaardiging meer Voor Joodse Nazi's

Eitan Bronstein, bezig de geschiedenis van straten, wijken en steden terug te geven aan Palestijnen en daarmee aan de Joden in Israël. . Zev...