woensdag 29 april 2009

Heleen Mees van de NRC 7



Heleen Mees:
'In 2003, het jaar waarin mijn vader overleed, heb ik niet zozeer een contemplatief als wel een vegetatief bestaan geleid. Een jaar eerder was ik mijn baan in New York kwijtgeraakt, toen mijn geliefde en ten slotte ook nog mijn huis. Mijn annus horribilis. Er kwam niets meer uit mijn handen, het enige wat ik deed was huilen. Het kostte me best veel tijd om mijn leven daarna weer op te bouwen. Op een dag schreef ik het verhaal dat een doorbraak voor mij zou betekenen (’Vrouwen zouden nu eindelijk écht eens aan het werk moeten gaan’, gepubliceerd op de opiniepagina van NRC Handelsblad, 2006, AV) en vanaf dat moment is alles beter gegaan. Dat ik nu van die gemene stukken kan schrijven, heb ik aan die periode te danken. Het is geen boosheid, geen wraak – ik strijd niet voor de vrouwenzaak omdat mijn geliefde bij me weg is gegaan – maar het is wel zo dat het helpt als je bepaalde dingen ook werkelijk hebt gevoeld, doorleefd. Ik wist het toen ik mijn verhaal schreef: dit zal mijn leven veranderen. Ieder woord viel op zijn plaats. Ik wás al geëngageerd, ik wás al gedreven. Ik had alleen nog een cause nodig.’

Sleutelwoorden: huilen, leven opbouwen,gemene stukken, geen wraak, plaats, cause. Pas op voor mensen die op latere leeftijd ‘een cause nodig’ hebben om hun eigen leven op te bouwen. De geschiedenis is vol van dit soort mensen en het loopt opvallend vaak slecht af, niet alleen voor henzelf, maar vooral ook voor anderen die ze al dan niet dwingen hen te volgen in hun ‘cause’. En men moet dubbel oppassen zodra men te maken heeft met mensen die zichzelf altijd zien door de ogen van anderen. ‘Je ziet het niet, maar hier heb ik, middelbare scholier inmiddels, een pastelkleurig truitje aan. En toch was ik beslist geen kakker!' Die mensen bezitten een geleende identiteit. Desondanks, of beter nog, juist daarom vertellen ze de mensheid wat te doen. Mees: Vrouwen zouden nu eindelijk écht eens aan het werk moeten gaan.’ En: ‘Stop met borstvoeding'. Hun motieven zijn altijd, werkelijk altijd, door egoisme bepaald: ‘Ik ging – weliswaar op aanraden van een ander – naar Amerika en ben daar, ook toen het tegenzat, gebleven omdat ik ergens zeker wist dat ik het dáár moest vinden. Dat is wat mij gaande houdt: waar kan ik nog dingen vinden? Voor mezelf, ja, niet per se om de mensheid verder te helpen.’

Een geleende identiteit. Ik ben meer dan een kwart eeuw radio-journalist geweest, iemand die getraind is in het luisteren naar de stemmen van mensen. Niet alleen naar wat die stemmen vertellen, maar ook wat die stem uitstraalt, de klankkleur, de toonhoogte, de dictie, het ritme. Toen ik de eerste keer de stem van Heleen Mees hoorde schrok ik. Ik hoorde een gekloonde stem, de stem van iemand anders, van Neelie Kroes, de eerder in opspraak gekomen Europees commissaris voor mededinging. Een vrouw tegen wie Mees opkijkt: ‘Vergeleken met powervrouwen als Neelie Kroes en Hillary Clinton loop ik maar een beetje te lummelen.’ Exact dezelfde stem, griezelig. Tegenover Trouw zei Heleen Mees over haar middelbare schooltijd: ‘Ik was erg in mezelf gekeerd. Toen ik een jaar of vijftien was, zei een jongen tegen mij dat ik een weirdo was. Ik wist niet precies wat het woord betekende, maar ik had toch het idee dat hij gelijk had.’ Het gekke bij mensen als Mees is dat ze ongewild zo eerlijk zijn, voortdurend willen ze ons iets over zichzelf vertellen, over hun verloren liefde, over hun meest intieme verlangens, over hun grootste angsten. Ze zijn de hele tijd met zichzelf bezig, met hun plaats in een ontzielde maatschappij, met de pikorde. Ze schreeuwen het als het ware uit. Ze zijn permanent in verwarring en hebben daarom ‘alleen nog een cause nodig.’ Een ‘cause’ die hun identiteit wordt en die dus koste wat kost erdoor gedrukt moet worden en waaraan alles en iedereen onderworpen wordt. Het is voor hen een kwestie van leven of dood, identiteit of geen identiteit.

Het opmerkelijke is dat dit type onevenwichtige mensen een magnetische aantrekkingskracht uitoefenen op andere onzekere mensen. Gevallen als Heleen Mees doen me denken aan een gedicht van William Blake:

The Voice of the Ancient Bard

Youth of delight, come hither,
And see the opening morn,
Image of truth new born.
Doubt is fled, & clouds of reason,
Dark Disputes & artful teazing.
Folly is an endless maze,
Tangled roots perplex her ways.
How many have fallen there!
They stumble all night over bones of the dead,
And feel they know what but care,
And wish to lead others, when they should be led.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Mevrouw Mees gaat o.a. met Hanneke Groenteman meedoen in een nieuw programma ('Vrouw&Paard') van de Vara.
Merijn

Unknown zei

Geleende naam (patricisch, bankiersgeslacht) - geleende stem dus ook? Ik moet er bij zeggen dat ik haar stem niet ken. En ik wil het graag zo laten.
Gemene stukken schrijven en tegelijkertijd in het openbaar je ongeloof uitdragen dat je in de steek gelaten bent. Is het de chicklit?
Ik zie het optimistischer: beter kan het ideologisch failliet van de heersende orde nauwelijks geïllustreerd worden.

Anoniem zei

Het opmerkelijke is dat dit type onevenwichtige mensen een magnetische aantrekkingskracht uitoefenen op andere onzekere mensen.

Waardoor een heleboel andere mensen de dupe zijn van hun leegte en hun agressie daarop.

Mijn annus horribilis. Er kwam niets meer uit mijn handen, het enige wat ik deed was huilen. Het kostte me best veel tijd om mijn leven daarna weer op te bouwen. Op een dag schreef ik het verhaal dat een doorbraak voor mij zou betekenen (’Vrouwen zouden nu eindelijk écht eens aan het werk moeten gaan’, gepubliceerd op de opiniepagina van NRC Handelsblad, 2006, AV)

Ik vraag me af hoelang Mees nodig had om bij te komen( het kostte best veel tijd} van alle ellende en hoe dat financieel geregeld was? Want wat ik begrijp van haar is dat vrouwen niet moeten zeuren, maar aan de slag moeten gaan. Wat ik ook begrijp is dat zij de nodige tijd had genomen om weer aan de slag te gaan. En toen zij aan de slag ging was het d.m.v. het schrijven van het boek "Vrouwen zouden nu eens echt aan het werk moeten gaan" voor vrouwen die constant bezig zijn met hun kinderen of/en hun baan.

Bovenstaande van Merijn toont het gebrek aan deskundigheid van de media maar weer aan.
Je gooit wat platvloerse nonsens eruit en je kan overal aan de bak.

Een voorbeeldje uit de praktijk:

Doodmoe, energie op van het harde werken, de zoveelste manager die het allemaal wist, was ik ziek thuis gebleven.

Meesgeval belt op en had deze vergelijking:

"Je moet het zo zien", zei ze, je koopt elke week voor 10 euro broodjes, je geeft de bakker 10 euro en jij krijgt de broodjes. Op een dag geef je weer 10 euro, maar je krijgt jouw broodjes niet."

Ten eerste denk je met wat voor soort randdebiel heb ik nou weer te maken die ergens een rekensommetje heeft opgedoken bij de een of andere cursus management en ten tweede wordt je behoorlijk pissig. Ik word hier dus vergeleken met een broodje. Omdat ik werd vergeleken met een broodje, heb ik haar ook in bakkerstaal geantwoord:
1. Daar er geen deeg meer voor handen was, konder er geen broodjes meer geleverd worden.
2. Voorlopig moest de bakker doorgaan met het betalen van 10 euro omdat de klant al jaren voorschotten had verleend.
3. Zodra het deeg weer voorhanden was, zouden er weer broodjes geleverd worden.

Meesgeval begreep er geen bal meer van, want kende alleen de uit het hoofd geleerde rekensommetjes, en maakte een hoop heisa over plichten die een mens heeft. Tja....



anzi

Anoniem zei

Ik ben het ook eens met André: ideologisch failliet.
Een typerend voorbeeld.
Volgens mij heeft dat ook met de generatie te maken waaruit zij voorkomt.
Merijn

Anoniem zei

Misschien moet mevrouw Mees eens met de heer Rifkin praten (amerikaan).
Want hij heeft toch echt een ander, beter onderbouwt, idee over de europese 'welfare states'.
http://nl.wikipedia.org/wiki/European_Dream
http://www.amazon.com/European-Dream-Jeremy-Rifkin/dp/1585423459
Americans "live to work" while Europeans "work to live"!

Rifkin's visie is ook meer een pleidooi voor het rijnlandmodel.
Het is in ieder geval wel een aanrader.
Merijn

Anoniem zei

ps: onderbouwd ;)
Merijn

Anoniem zei

Andre slaat de spijker op z,n kop! Dat is een goeie, Merijn, om het ook eens van de andere kant te bekijken!
Ik zou wel eens willen weten hoe dat zit met de arbeidsvoorwaarden voor de doorsnee werkende Amerikaan? Hoeveel vrije dagen krijgen zij etc! Wie weet hier meer vanaf?

anzi

Anoniem zei

@Anzi

Ik meen mij te herinneren dat de arbeidsvoorwaarden in Amerika niet echt super zijn. Wel ietsje beter dan voorheen.
Vroeger had de gemiddelde amerikaan 10 vakantiedagen; wilde je meer dan voor eigen rekening en is niet verplicht. Volgens mij is daar weinig in veranderd.
Minimumloon ligt daar rond de 5 (+- 4 euro) dollar per uur. Wat pas sinds kort geldt. Daarvoor lag het rond de 3 en 3.5 dollar.

Kom bij amerikaanse bedrijven ook niet aan met ondernemingsraden en vakbonden. Zijn ze allergisch voor.

Ouderschapsverlof e.d. is daar ook niet wettelijk geregeld;ach en zo zijn er nog veel meer dingen.

Merijn

Sonja zei

Volgens het Bureau of Labor Statistics krijgen werknemers gemiddeld 8 betaalde vakantiedagen per jaar. 24%, het grootste gedeelte, slechts 6 dagen. Werk je bij de overheid, dan krijg je 11 dagen. 33% van de beroepsbevolking krijgt geen betaalde vrije dagen. De vergoeding per uur op vrije dagen ligt tussen de 3,80 en 1,80 dollar.

Anoniem zei

Bedankt, Merijn


anzi

Paul zei

Inderdaad ideologisch failliet
Het eerste wat me aan haar opviel was de 100% stem-gelijkenis met Neelie Kroes
Zelfs de mimiek heeft ze overgenomen met van die Kroes-glimlachjes.Is feitelijk de inkt niet waard,als ze niet zo ergelijk frequent in de media opdook
Is in feite verschrikkelijk kleinburgerlijk,wil graag groots en meeslepend leven.Waarschijnlijk teveel Sex and the City gezien ,en is dat nu het sjabloon voor haar.
PvdA-lid dromend van door-boy en nagelstudio met 6-euro-per-uur-hulpjes zonder pensioenvoorziening.

Anoniem zei

Sonja bedankt, weer wijzer geworden!. Wat een ellende!



anzi

Anoniem zei

Er zit volgens mij weer een anushorribilis aan te komen voor mevrouwtje mees...Wat een mafkees maar hoeveel vrouwen komen dit soort drammers aan een jobje waar ze dan vervolgens te licht voor zijn?

Zionist Blinken Versus Human Rights

  Blinken Is Sitting on Staff Recommendations to Sanction Israeli Military Units Linked to Killings or Rapes A special State Department pane...