maandag 27 april 2009

Heleen Mees van de NRC 5


Heleen Mees: 'Er is een grondsteward bij Delta, een mooie zwarte jongen, die mij steeds belt. Misschien moet ik de volgende keer toch maar eens vragen of hij langs komt.'

Sleutelwoorden: mooie, zwarte, jongen, volgende keer, langskomen.

Uit hetzelfde Trouw-interview: 'Wij gingen, toen ik jong was, naar de kerk op zondag. Ik heb gezongen in het kinderkoor en we baden altijd voor en na het eten. Het bidden was een serieus moment; we mochten niet gaan zitten ginnegappen.'

Heleen Mees is een mens zoals wij allen, lichaam en geest. Het lichaam kent zijn eigen wetten. Op zon- en feestdagen wanneer de kantoren op Manhattan gesloten zijn, wordt het lichaam van Heleen Mees wakker in een luxueus appartement en treft zichzelf alleen aan in het comfortabele, warme, grote bed. En het lichaam hunkert naar een ander lichaam. Het lichaam begint te fantaseren. Bij Heleen fantaseert het een mooi lichaam, een zwart lichaam, een jong lichaam. Dat lichaam is alleen maar een lichaam, het bezit geen noemenswaardige mentale kenmerken, geen vermeldenswaardige kenmerken die haar ertoe drijven hem 'de volgende keer toch maar eens te vragen of hij langs komt.' Sleutelwoorden: de volgende keer en langskomen. De volgende keer dat ze op reis gaat en hem tegenkomt, bij toeval, zoals je duizenden mensen op reis tegenkomt.

Als power feministe maakt ze duidelijk dat het andere lichaam niet toebehoort aan iemand met wie zij een emotionele, geestelijke band heeft opgebouwd. Integendeel, hij is voor haar alleen maar een zwart lichaam,mooi en jong, zoals op glamourfoto's en in de pornografie, en ze overweegt dat lichaam te vragen om langs te komen. De volgende keer. Misschien. Waarom een zwart lichaam? Wat is relevant aan de vermelding: zwart? Hier komt even de katholieke geest om de hoek kijken. Zwart is in het streng katholieke milieu waarin ze opgroeide, daar in Hengelo, een verboden vrucht. Probeert u zich voor te stellen hoe de biddende vader en moeder uit een provinciaals milieu zouden hebben opgekeken als hun dochter vlak voor het middagmaal op zondag met dat zwarte lichaam was komen opdraven. 'Dit is mijn nieuwe vriend. Hij is grondsteward bij Delta. Hij is jong en mooi en zwart.' De rest is duidelijk. Say no more. Maar er is nog een andere reden waarom het lichaam zwart is. In de schijnwereld die Heleen Mees heeft geschapen is er geen enkele mooie blanke jongen die valt op een vrouw die de veertig is gepasseerd. Op twee portretten van haar in Vrij Nederland van vorige week is te zien waarom, het vlees wordt paffiger, maar het is vooral de huid, de hals, haar gerimpelde knieen, de rimpels, haar bovenarmen, het haar is doods, de tand des tijds, het lichaam is over zijn hoogtepunt heen, van nu af aan is het bergafwaarts, de tijd is meedogenloos. Ze heeft lelijke handen, foto's zijn genadeloos, vooral als een vrouwelijke fotografe een andere vrouw fotografeert. De fotografe kent de zwakke punten van vrouwen, ze is een kunstenaresse die de werkelijkheid zoekt, ze weet hoe ze die moet afbeelden. Op de foto staat een vrouw in een zwarte jurk die 1 ding duidelijk maakt, als een hobbezak verhult het haar figuur. Mees staat tegen een vale achtergrond, die ook haarzelf vaal maakt, een kwetsbaar lichaam. Ontluisterend voor Mees zelf. Niets blijft verborgen.

Dat ouder wordende kwetsbare lichaam kent zijn eigen wetten. Het verlangt een ander lichaam om zelf een lichaam te kunnen zijn. En dus droomt de geest van Heleen Mees een ander lichaam, zwart, mooi, jong, vooral ook zondig, oude wetten worden geschonden, een lichaam waar zij als woman on top bovenop kan zitten, en vanaf die positie dat lichaam kan berijden, om zo zichzelf te kunnen bevredigen. Het is geen liefde, het is mechanisch, het is op zichzelf gericht onverzadigbaar egoisme. Langskomen. Zwart. Jong. Mooi. Volgende keer over de geest.

PS. De fotografe is: Annaleen Louwes. Ze is bekend van een prachtige portrettengalerij van bewoners van de Willem Arntsz Hoeve in boekvorm: Onrustige Studies.

Annaleen Louwes in het voorwoord van haar boek:

Lange tijd al ben ik geboeid door hoe de mens overleeft onder allerlei
omstandigheden en de weerslag die dat heeft op zijn lichaamstaal. Als
fotograaf probeer ik hier vat op te krijgen.'

5 opmerkingen:

Unknown zei

Zie hier, toch ook inTrouw, hoe mw. Nijkamp gracieus en effectief wordt neergesabeld.

stan zei

andre
voor alle duidelijkheid, ik wil mevrouw mees niet neersabelen, maar analyseren. zijzelf is voor mij te onbeduidend om neer te sabelen, maar als illustratie van iets veel groters is ze buitengewoon interessant.

groet
stan

Unknown zei

De ontluistering had al plaats in het Tien Geboden-interview in Trouw. Hier bljkt pijnlijk duidelijk dat zij zo goed als onherstelbaar verwond is doordat haar geliefde haar in de steek heeft gelaten. Begrijpelijk, en zelfs herkenbaar.
Maar wees dan alsjeblieft ook zo menselijk niet meer hoog van de toren te blazen onder de vlag van zogenaamd powerfeminisme - wat noch met macht noch met feminisme te maken heeft.

Neersabelen mag, en Özdemir doet dit goed, wat betreft haar politieke opvattinkjes. En haar persoonlijke verhaal had zij om allerlei redenen voor zich moeten houden. Misschien is zo'n opmerking over die grondsteward wel een boodschap voor natuurlijk meelezende In De Steek Latende Geliefde - en dan mogen wij meelezen en aan Leni Riefenstahl denken...

Sonja zei

Ik denk ineens aan de film Guess who's coming to dinner uit 1967.

Er is toevallig een nieuwe Zweedse film uit, genaamd Mammoth, ik citeer uit de Volkskrant:

In Mammoth spelen Gael Garcia Bernal en Michelle Williams een New Yorks stel dat alles heeft wat je maar kunt wensen (penthouse in Soho, goede banen, schattige dochter) en toch niet gelukkig en tevreden is. Hij is door zijn genie directeur geworden van een bedrijf dat computerspelletjes maakt, maar kan zichzelf niet vermaken. Zij is een OK-arts die vecht voor de levens van haar patiëntjes, terwijl hun eigen dochtertje haar dagen slijt met de Filipijnse hulp.

De morele leegte van de nouveau riche, het lot van migranten, de emotionele verscheurdheid van werkende ouders; het zijn slechts enkele van de kwesties die de geëngageerde Moodysson aansnijdt in Mammoth. Dat komt niet door schuldgevoel, en hij heeft ook geen midlifecrisis, bezweert Moodysson. Het uitgangspunt voor zijn film heeft te maken met ‘het concept van schoonmaken’. ‘Dat iemand huis en haard achterlaat om jouw huis schoon te maken. Daar begon het mee. Hoe normaal dat vandaag de dag is.’

http://www.volkskrant.nl/kunst/article1188734.ece/Ik_zou_willen_dat_ik_kon_stoppen

Anoniem zei

Wil jij aan de slag als grondsteward(ess) bij IOM Schiphol afdeling...
van NationaleVacaturebank.nl - Vacatures
Gevonden: 16-4-09 1:00
Reisorganisatie
Verifieert vertrekdocumenten, dossiers en benodigde stukken op
volledigheid.

Heleen Mees van de NRC 4
Door stan
van stan
Gevonden: 17 uur geleden
Er is een grondsteward bij Delta, een mooie zwarte jongen, die mij steeds belt. Misschien moet ik de volgende keer toch ma...
Heleen Mees van de NRC 3


Door stan
van stan
Gevonden: 19 uur geleden
En wat mijn kinderwens betreft: ik ben er nog niet uit. Er is een grondsteward bij Delta, een mooie zwarte jongen, die mij...


Je carrière begint in vliegende vaart op Schiphol! (MBO) - Olympia...
van NationaleVacaturebank.nl - Vacatures
Gevonden: 11-12-08 0:00
Als grondsteward(ess) check je passagiers zonder/met bagage in (incl. controle reis- en vervoersdocumenten), verstrek je i...
stoelreservering ArkeFly
Door 3Rwin noreply@pagina.nl
van Prikbord van de gambia.startpagina.nl


Gevonden: 27-10-08 19:08
...je kunt nu als eerste in rij bij de incheckbalie van ArkyFly staan, maar aan een stoelvoorkeur wordt geen gehoor gegeven door d...

The title
Gesponsorde resultaten
Opleiding grondsteward
Praktijkgerichte erkende opleiding 5 vestigingen in heel Nederland
www.tio.nl/grondsteward
Grondsteward
Hoger opgeleid? Meld je gratis aan voor het Weekblad VKbanen!

anzi

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...