dinsdag 27 januari 2009

De Racistische Criteria van Kamerlid Martijn van Dam 2


Dit schreef het Tweede Kamerlid, woordvoerder buitenland voor de PVDA, Martijn van Dam, aan mij op het hoogtepunt van het bloedbad in Gaza:

'Het valt niet goed te praten dat Hamas raketten afschiet op burgerdoelen in Israël. Het Palestijnse volk mag zich verzetten tegen de al veertig jaar durende bezetting, maar ik geloof niet dat geweld een oplossing dichterbij brengt en ik keur geweld tegen burgers ten zeerste af. Israël heeft uiteraard het recht zijn burgers tegen dit geweld te willen beschermen, maar die zelfverdediging dient proportioneel te zijn. Het gebruik van luchtaanvallen in dichtbevolkt gebied is dat niet en leidt tot onnodig veel burgerslachtoffers.Vandaar dat ik het gebruikte geweld van beide partijen buitensporig vind.'

Inmiddels wordt wereldwijd onderzoek gedaan naar de Israelische oorlogsmisdaden die volgens War Child zijn uitgemond in 'een verbijsterende optelsom: meer dan 1.300 Palestijnen dood, waarvan meer dan 400 kinderen. Ruim 5.300 gewonden, onder hen 1.900 kinderen... 50.000 Palestijnen vluchtten naar schuilplaatsen toen hun huis werd gebombardeerd.'

Aan Israelische zijde zijn 10 soldaten om het leven gekomen, van wie een aantal door eigen vuur, en 3 burgers. En nog steeds heeft het sociaaldemocratische Kamerlid Martijn van Dam deze woorden niet ingetrokken: 'Vandaar dat ik het gebruikte geweld van beide partijen buitensporig vind.' En geen volksvertegenwoordiger die hem ter verantwoording roept. Zo werkt de Nederlandse parlementaire democratie.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Politiek talent van het jaar 2005 : Martijn van Dam.

Je kunt maar ergens talent voor hebben...

Anoniem zei

Het standpunt van Martijn van Dam is niet eens anti-Hamas. De meerderheid van de kamer vindt dat ALLEEN Hamas disproportioneel geweld gebruikt.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...