dinsdag 7 oktober 2008

Edward Bernays

Bernays was een van de eerste opiniemakers die realiseerde dat 'it was possible to persuade people to behave irrationally if you linked products to their emotional desires and feelings... It meant that irrelevant objects could become powerfull emotional symbols of how you wanted to be seen by others.' Bijvoorbeeld door het verbinden van sigaretten roken met vrijheid. Een product kocht men niet meer omdat het 't intellect bevredigde, maar om de emoties te bevredigen en dat inzicht was doorslaggevend voor de ongecontroleerde ontwikkeling van een in wezen irrationele consumentenmaatschappij.

Paul Mazer, een vooraanstaande bankier van de inmiddels failliete Lehman Brothers vatte de nieuwe ideologie als volgt samen: "We must shift America from a 'needs' to a 'desires' culture, people must be trained to desire, to want new things even before the old has been completely consumed . We must shape a new mentality in America, man's desires must overshadow his needs."

Het spreekt voor zich dat de massamedia, de pers, hierin een centrale rol kreeg toebedeeld. Maar dat zullen de meeste van mijn collega's ontkennen. Vandaar dat er geen serieuze discussie over het vak bestaat. De kritiek blijft altijd geneuzel over niets.

Intussen zitten we midden in een financiele crisis, het failliet van een systeem dat door Bernays als een van de eerste werd uitgedacht, een systeem waarbij de burgers worden 'getraind om te verlangen.' Hun begeerte wordt nog steeds kunstmatig op peil gehouden met een vloedgolf aan dingen. Dat is de kern van de irrationele consumentenmaatschappij. Maar vanuit deze context zullen de commerciele massamedia nagenoeg nooit berichten.

Geen opmerkingen: