zondag 7 september 2008

Jan Kuitenbrouwer Toverbal

Op de foto ziet u de journalist Jan Kuitenbrouwer toen hij nog kind was. Jan is een wonderlijk fenomeen in de journalistiek. Hij is een soort toverbal, zolang je erop zuigt verandert het van kleur. Jantje is een journalist die zijn geld verdient met het geven van louter en alleen meningen. En omdat hij trendy moet zijn wil de kassa blijven rinkelen, is het niet verwonderlijk dat hij nu rechtse praatjes verkoopt. Ik ken Janneman al vele jaren en weet daardoor dat hij aartslui is. Vandaar dat hij nooit iets uitzoekt, maar meteen meningen begint te verspreiden. En meningen zijn net als een neusverkoudheid besmettelijk.

Jannneman schrijft nu het volgende over de zaak Duyvendak: "Kraaiden fellowtravelers als Stan van Houcke en Hanneke Groentenman het uit van plezier voor de Vara-microfoon als tijdens de kroningsrellen van 1980 weer een ME-wagen in vlammen opging...' Zie: http://www.jankuitenbrouwer.nl/2008/08/18/wijnand-de-waaier/

De werkelijkheid is deze: het Openbaar Ministerie heeft destijds tot 2 maal toe alle geluidsbanden van die legendarische uitzending beluisterd om na te gaan of er dingen waren gezegd die strafwaardig waren. In beide gevallen constateerde justitie dat dit niet het geval was geweest. Sterker nog: in een officieel politierapport getiteld 'De Dag van de Ether. Anatomie van een rel' met 'een chronologisch verslag van een onderzoek naar de feitelijke gebeurtenissen, spontaan en georganiseerd, in Amsterdam op 30 april 1980' staat letterlijk: "Een groot gedeelte van der media spreekt, brult en schrijft schande van de realistische reportage die de medewerkers van Radio Stad over het eerste treffen met de Mobiele Eenheid van actievoerders, krakers en overig publiek. Het is nochthans de beste beschrijving van de gebeurtenissen die de media ons verschaft... Ook de daden van de actievoerders c.q. relschoppers worden er duidelijk in beschreven.' Dit voor de geschiedenis. Niks geen gekraai, gewoon dat doen wat Janneman Kuitenbrouwer nooit deed, te weten: verslag geven.

5 opmerkingen:

Sonja zei

Wat een flapdrol. Van die types die nu beweren dat krakers (en heel "slinks" allicht) lui zijn en stinken. Van die types die hetzelfde een halve eeuw (en) eerder beweerden over negers. En nozems, ploppers, hippies, moslims, etc. etc...

Anoniem zei

Ho Ho, Stan,

Jij vergeet dat ik op de Kroningsdag als verslaggever van de Haagse Post ook door de stad zwierf (zie de grote realistische reportage in HP twee dagen later) en nog menig wapenstok op mijn rug heb mogen voelen. En dat rapport dat je aanhaalt, heeft er niets mee te maken, ik schrijf toch nergens dat je strafbare feiten beging? Ik heb het over de toon, en die was besliste 'kraaiend' - dat weet je zelf ook best.
Herinner je je mijn HP-reportage over de kraak van het appartementencomplex aan de Prins Hendrikkade, 'En dit kamertje kost zestig mille'? De gezonde journalistieke scepsis die daaruit spreekt (bijv mbt de zinloze lukrake vermielingen die daar werden aangericht) is dezelfde als die van vandaag.
En verwijten over luiheid lijken me uit jouw mond niet erg geloofwaardig, Stan, of doe je nog wel eens wat, behalve een beetje bloggen?

stan zei

janneman
als je je huiswerk had gedaan dan zou je weten dat ik boeken schrijf, binnenkort verschijnt een boek van me over israel en palestina. ik ben nu bezig met een boek over de vs. dus jan, zoals ik al schreef, je huiswerk doen. en niet zo negatief over een weblog. op internet kun je nu de interessantste journalistieke producten vinden en niet in de commerciele massamedia. kraaiend schreef je. ik begrijp nu dat je de uitzending toen niet gehoord hebt, je was volgens eigen zegen zwervend door de stad. dus wanneer werd er gekraaid? van mij mag je praatjes verkopen, maar niet zeuren zodra er om feiten wordt gevraagd. succes janneman.

Anoniem zei

Enfin, Stan, hier nog een fragmentje van de fameuze uitzending, om je geheugen op te frissen. Those were the days!

http://geschiedenis.vpro.nl/themasites/mediaplayer/index.jsp?media=39929814&refernr=39928453&portalnr=4158511&hostname=geschiedenis&mediatype=audio&portalid=geschiedenis

stan zei

maar janneman

ga nu in op de vraag naar het gekraai. geef de feiten jan. kom nu niet ineens weer met een mening, zelf huiswerk doen. de journalistiek dient op feiten te zijn gebaseerd. ik wacht af.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...