zaterdag 6 september 2008

De Commerciele Massamedia 135


Ik ontving net deze reactie gericht aan de Wereldomroep:

'Beste "correspondent",

In uw bericht 'Amerikaans oorlogsschip komt aan in Georgische haven Poti' schrijft u dat het Amerikaanse oorloggschip geladen is met "humanitaire hulp". Mijn vraag aan u is vervolgens: hoe weet u dat? Heeft u de lading geïnspecteerd? En vindt u het zelf ook niet merkwaardig dat er een oorlogsschip humanitaire hulp komt lossen, i.p.v. een gewoon schip? Roept dat niet op zijn minst vragen bij u op? Vragen waarop u als journalist de antwoorden gaat zoeken? Dat is toch uw beroep?

Naar mijn informatie hebben we te maken met de USS McFaul, de eerste van de drie geplande oorlogsschepen. De guided missile destroyer USS McFaul is uitgerust met een verzameling aan wapens met o.a. Tomahawk raketten, die zowel conventionele als nucleaire lading kunnen afschieten. Naar mijn informatie wil de Amerikaanse Marine niet openbaren hoe die raketten precies zijn geoutilleerd.

De USS McFaul ontving in 2007 de Battle Efficiency Award: "The criterion for the Battle Efficiency Award is the overall readiness of the command to carry out its assigned wartime tasks, and is based on a year-long evaluation. The competition for the award is, and has always been, extremely keen. To win, a ship or unit must demonstrate the highest state of battle readiness."

Naar mijn informatie heeft de Georgische minister van Defensie verklaard dat de Georgiërs zich met de aanwezigheid deze destroyer nu "stukken veiliger" voelen. Waarom zou dat zijn? Hoe kan iemand zich met blikken bruine bonen en pakken pleisters zich opeens 'veiliger' voelen, beste "correspondent", kunt u dat verklaren?

Ik stel deze vragen omdat mijn indruk is dat u maar wat over zit te schrijven in plaats van onafhankelijk verslag te doen. En dat u het vervolgens, zo blijkt uit uw bericht, presenteert als waarheid aan de krantlezer.

met vriendelijke groet,

VolkskrantWatch'

3 opmerkingen:

Anoniem zei

De Wereldomroep?
Wie trekt er daar echt aan de "touwtjes".

Vrachtwagen chauffeurs luisterden graag in het buitenland naar goede Radio op de 747 VPROdaar moest je bij nadenken. Zij protesteerden bij het verdwijnen van deze zender.De Wereldomroep mocht het vacuüm opvullen met een programma voor (wat voor) Chauffeurs moet u eens luisteren!.
Maar dezelfde (E.O.?) invloed ontdek ik ook bij de programmering
in Hilversum.
Valse Macht en invloed= Valse propaganda (zenders)

Anoniem zei

Deze vragen vervullen mij met plaatsvervangende schaamte.
Is journalist zijn zo moeilijk, of is lui zijn zo makkelijk? :)

Sonja zei

Dat moet je niet aan mij vragen (LOL]