donderdag 5 juli 2007

Het Neoliberale Geloof 48

De NRC bericht:

'Albert Heijn staakt reclame rond Gouden Kooi
Door een onzer redacteuren

Rotterdam, 5 juli. Albert Heijn gaat niet meer adverteren rond het Tien-programma De Gouden Kooi. Dat heeft een woordvoerster van het bedrijf bevestigd.
Albert Heijn volgt daarmee een advies op van mediabureau Kobalt, dat de supermarktketen adviseert. Volgens Kobalt bevat het programma zoveel geweld en grofheden dat het schadelijk voor het imago van Albert Heijn kan zijn om rond het programma te adverteren. „Televisiekijkers kunnen denken dat de adverteerder achter de inhoud van het programma staat”, zegt Ellen van Bodegraven, hoofd van de RTV-afdeling van Kobalt. Ze verwacht dat ook andere klanten, zoals ABN Amro, Rabobank en Campina, het advies opvolgen.'


Lees verder: http://www.nrc.nl/media/article733800.ece/
Albert_Heijn_staakt_reclame_rond_Gouden_Kooi

Waarmee opnieuw bewezen is dat de westerse cultuur wel degelijk normen en waarden kent, namelijk die van de portemonnaie. Zodra de winsten bedreigd worden begint het neoliberalisme toch te twijfelen of het wel verstandig is om iemand in een televisieprogramma letterlijk op anderen te laten kotsen, louter en alleen omdat hij wil winnen. Ware het daarentegen zo dat het kotsen op een ander hoge kijkcijfers zou opleveren, dan zou de grote mensenvriend Albert Heijn dit programma tot het bittere einde met reclameblokken blijven steunen. Wat is de westerse beschaving voor de rest van de wereld toch een lichtend voorbeeld!

1 opmerking:

Sonja zei

Zolang het geld oplevert komt er geen einde aan. Dat geldt voor zowel advertenties, als politieke besluitvorming tot aan moord en doodslag toe.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...