zaterdag 2 juni 2007

Oorlog

Restant van eeen Libanese man? vrouw? Kind? Slachtoffer van een Israelisch bombardement.

Ik kreeg vanochtend deze reactie:

Anoniem heeft een nieuwe reactie op uw bericht "Sven Lindqvist 2" achtergelaten:

Zo raakte ik onlangs verzeild in een discussie waarin mensen bepleitten dat de Westerse technologie toch wel zo geavanceerd is dat deze altijd beter is dan 'primitieve' manieren van oorlogvoeren, als ontvoeren, onthoofden of jezelf ergens opblazen. Toen ik aantoonde dat dat larie was, aangezien 'precisiebombardementen' vanuit Apaches e.d. vele keren meer burgerslachtoffers maken, dat bombardementen ook mensen letterlijk onthoofden, en dat gevangenen maken en laten verdwijnen zonder vorm van proces ook 'ontvoeren' is, kreeg ik hele boze reacties. Voor je het weet zit je dan op een soort Westerse geloofsmeter ergens tussen 'ongenuanceerd' en 'terrorist'.Ik heb nooit een oorlog meegemaakt, ik weet niet wat voor hel dat werkelijk is. Wel ben ik met het idee van oorlog opgegroeid. Bijvoorbeeld mijn grootmoeder heeft tot aan haar dood in '92 'de moffen' gehaat. Thuis in de boekenkast stonden boeken over de holocaust, maar ook de Eerste Wereldoorlog, en kwamen daar later boeken over Vietnam bij.Ik denk niet dat mijn inlevingsvermogen uniek groot is, maar wanneer ik lees, of foto's en video's zie (die de reguliere pers niet toont), dan kan ik me enigzins voorstellen hoe oorlog moet zijn voor de mensen die er, soms generaties lang, in moeten leven. En wanneer je meemaakt wat de dood van een familielid door een ongeluk al teweeg brengt, wat gebeurt er met iemands leven en denkbeelden wanneer deze vermoord wordt door een bezetter...En dan word ik altijd heel erg boos wanneer iemand luchtigjes zit te beweren dat bepaalde groepen of volkeren, zowel in onze samenleving als in de wereld, gewoon niet deugen en hun lijden daarom stukken minder erg is dan het onze. Zelfs hoor je zogenaamd culturele argumenten over dat 'die mensen' anders met de dood omgaan dan wij. Alsof ze het hebben over onkruid of lastige insekten. Dit naast de bekende dooddoeners als "tja, in oorlog vallen nu eenmaal slachtoffers".Grote schuldigen achter deze propaganda zijn de media en de politiek in Den Haag. In de Tweede Kamer durft bijvoorbeeld niemand naar voren te brengen dat we Israël sancties moeten opleggen voor grotere misdaden dan die van Saddam Hoessein. Nee, we blijven zaken doen met Israël, zelfs bouwen we mee aan de illegale afscheidingsmuur die door het Internationaal Gerechtshof is veroordeeld omdat deze tegen het Volkenrecht is. Zet Verhagen eens tegen die muur aan, en zijn pleidooi voor vrijheid brengen en democratie afdwingen past opeens naadloos in de ideologie van Het Land van Ooit.Is onze Westerse zogenaamd Verlichte beschaving nu echt ontwikkeld sinds de middeleeuwen? Onze technologie wel, maar verder handelen we nog volgens dezelfde principes. We hebben met mes en vork leren eten en onze bips leren afvegen, maar hoe we aan dat eten komen is nog precies hetzelfde. Onze cultuur was en is er een van moord en plundering, en of je dat nu eigenhandig uitvoert of landen assisteert die dat doen - iemand die oorlogsmisdadigers assisteert is ook een oorlogsmisdadiger. Voor de vorm veroordelen we zo af en toe een individu als Van Anraat, of staan we te juichen rond het schavot van een dictator 'gone bad', om nog formeel een zweem van internationaal recht en rechtvaardigheid op te houden. Maar dat is louter poppenkast. Geplaatst door Anoniem op stan op 10:49 AM

1 opmerking:

Anoniem zei

Hartelijk dank voor wat je hier schrijft. Ik ben het met je eens.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...