maandag 11 juni 2007

Leo Kwarten Consultancy 6


Ik schreef in het vorige stukje:
'De enige fout die hij heeft gemaakt is dat hij vijf jaar geleden dacht de wind mee te hebben. Een oorlog in het midden-oosten leek toen voor zakenmensen een buitenkansje. Veel kapot, dus veel wederopbouw. De olie in handen van de westerse concerns, kortom booming business, gefundeness Fressen voor consultants voor wie immer geldt: 'zaken zijn zaken.' Dat daarbij miljoenen mensen ernstig getroffen worden is kennelijk een secundair probleem, collateral damage, om zo te spreken. Dat er tot nu toe meer dan honderduizend Irakezen om het leven zijn gekomen, moeten we voor lief nemen. "Zaken zijn immers zaken.'''
Bij nader inzien klopt het niet wat ik schreef. Zakelijk gezien heeft Leo Kwarten geen enkele fout gemaakt, want de commerciele massamedia blijven hem uitnodigen, zodat hij ruimschoots reclame kan blijven maken voor zijn consultancy. Als zelfs de journalisten alweer vergeten zijn dat Leo's zienswijze volledig fout bleek te zijn, hoe kunnen die zakenlui dat nog onthouden? Hun kijk op de wereld gaat niet verder dan de kwartaalcijfers. De moderne mens lijdt aan geheugenverlies, en dat weten de Leo Kwarten's in de wereld maar al te goed. Op dat geheugenverlies drijven ze. Het enige probleem is niet hij, maar ben ik, die hem eraan helpt herinneren dat hij kletspraat verkoopt. Maar ja, ik ben gemarginaliseerd, dus wat kan hem het schelen? Zolang de meeste journalisten te lui of te ideologisch gemotiveerd zijn om serieus te onderzoeken wie ze aan het woord laten, en zolang de westerse journalistiek beheerst wordt door een ideologisch mens- en wereldbeeld, is er voor handige luitjes als Leo Kwarten geen vuiltje aan de lucht. Hoe dan ook: als u zijn hoofd of zijn naam weer eens ziet opduiken, dan weet u in elk geval welke handelsreiziger u iets probeert te verkopen.

Geen opmerkingen: