vrijdag 22 juni 2007

Het Kröller-Müller Museum

De boomlange directeur Evert van Straaten van het Kröller-Müller Museum met naast zich de Franse kunstenares Marta Pan, van wie het laatste werk werd ingewijd door een minimalistisch ballet. Evert van Straaten kijkt extra gelukkig omdat er tegelijkertijd een boek is verschenen over de prachtige beeldentuin van het museum.

Ik was gisteren aanwezig bij de onthulling van de nieuwste aanwinst in de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum: 'een grote sculptuur, Amfitheater, van Marta Pan (1923). Marta Pan heeft het ontwerp voor Amfitheater aan het museum geschonken. Het werk is uitgevoerd op een door de kunstenares uitgekozen plaats in de beeldentuin en bestaat uit een cirkel en een ingenieuze opdeling ervan in segmenten, uitgevoerd in Franse grijswitte graniet. Het is een ode aan de schoonheid van de geometrie. Door zijn plaatsing op een besloten plek in de tuin tussen bomen met een grote opening naar licht en lucht kan het werk een verrassende en dramatische dimensie krijgen, terwijl door zijn functionele karakter het een ideale ontmoetingsplaats is om te praten, te rusten of een optreden mee te maken. De Franse kunstenares van Hongaarse origine ontwierp in 1960 het eerste beeld voor de dan nog niet geopende beeldentuin: Drijvende sculptuur ‘Otterlo’, die nu internationaal bekend is en tot één van de meest geliefde en gefotografeerde objecten van het museum behoort. Met deze tweede sculptuur, van 45 jaar later, is een heel ander aspect van haar werk vertegenwoordigd,' aldus het museum.

Verderop in het schitterende beeldenpark van het museum staat een van mijn favoriete beelden, het indrukwekkend werk van de Nieuwzeelandse beeldend kunstenaar Chris Booth, getiteld: Echo van de Veluwe, 2004-2005 Kröller-Müller Museum, Netherlands.
'Intensive research into the geomorphology and social history of the sculpture park and surrounding Hoge Veluwe area resulted in five key factors that became the basis for the sculpture concept: glaciations, (100,000-150,000 years ago when the penultimate ice age covered and formed this landscape); erratic boulders, which were picked up by this glacier in Scandinavia, transported and deposited in northern Netherlands and Germany (the sculpture is made from these boulders); wind, that brought the sand after the glacier receded; farming, possibly up to 6000 years in the field adjacent to the sculpture and its impact on this fragile landscape; water, a precious resource that is currently under threat. 'Echo van de Veluwe' took a team of five, ten months to make in an open worksite adjacent to the sculpture site. 310 erratic boulders were used and in total weighs 32 tonne. Thousands of visitors visited the sculpture under construction in the sculpture garden. The sculpture was named by Peet Brons, a 97 year old retired farmer and wise person of the area who embraced the project and team from day one.'

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...