dinsdag 29 mei 2007

Het Neoliberale Geloof 41

Na 11 september 2001 verklaarde George Bush waar de zogeheten war on terrorism om draaide: "We cannot let the terrorists achieve the objective of frightening our nation to the point where we don't conduct business or people don't shop. Terrorists want to turn the openness of the global economy against itself. We must not let them.. Out of the sorrow of September 11th, I see opportunity to expand our ties of trade."

Sleutelwoorden: terrorists, business, people don't shop, expand our ties of trade. Een uiterst korte en krachtige samenvatting van het consumentisme en kapitalisme dat de miljarden armen in de wereld buitensluit.

Tik de foto aan en zie wat dit systeem concreet betekent.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

De werkelijkheid is als een film waar het ene beeld volgt op het andere in een causaal verband.
Er valt voor de deelnemers aan deze werkelijkheid altijd wel wat aan te wijzen als "de oorzaak" van de ons onwelvallige ontwikkelingen: bijvoorbeeld het neoliberale geloof. Maar met evenveel recht kunnen wij de wetenschap aanwijzen als de belangrijkste oorzaak welke heeft geleid tot de huidige geoptimaliseerde roofbouw en ongelijkheid op onze planeet. Wat Bush denkt en doet, is dus wat minder belangrijk dan wat ik en mijn buren denken en doen.
Nou, in de praktijk is dat meedobberen met de anderen en van tijd tot tijd een blogje lezen en dan tegen elkaar zeggen: "Erg allemaal, hè!"

stan zei

dat is waar. je kunt niet vrijblijvend fouten constateren. ik ben journalist en wijs dan ook als journalist op de keerzijde van een systeem dat door de overgrote meerderheid van mijn collega's als de hoogste fase van beschaving wordt gezien. de consequenties van deze ideologie zijn namelijk desastreus voor miljarden mensen. daar moet aandacht aan worden besteed. tegelijkertijd moet ik mijn houding als doorsnee burger aanpassen aan deze werkelijkheid. maar het een sluit het andere niet uit.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...