vrijdag 13 april 2007

De Volkskrant 24

Een lezeres van deze blog attendeerde me op dit bericht uit de Volkskrant:

'Kinderen verkocht voor aanslagen’
Van onze buitenlandredactie
BAGDAD - De Verenigde Naties melden in een rapport hoe Iraakse families hun gehandicapte kroost verkopen aan Al Qaida.
De dromen van de 13-jarige Barak Muhammad over een normale jeugd kwamen abrupt ten einde toen zijn vader hem voor 10 duizend dollar (7450 euro) verkocht aan militanten van Al Qaida. Als geestelijk gehandicapte werd Barak door zijn familie slechts als een last gezien. ‘Ze vertelden mij dat ik beter mijn waardeloos leven kon offeren voor Irak.’
Dus begeleidt Barak nu terroristen van Al Qaida bij nachtelijke aanvallen en fungeert als afleider bij aanslagen op Amerikaanse militairen en Iraakse politieagenten. Volgens een deze week verschenen rapport van de Verenigde Naties is Barak niet de enige.
Tientallen kinderen met een geestelijke stoornis zouden door families in Irak zijn verkocht of zelfs weggegeven aan Al Qaida, die hen bij aanslagen in met name Diyala, Ramadi and Falluja zouden inzetten.
Daarnaast maken de VN melding van veel door Al Qaida ontvoerde gehandicapte kinderen. Het terreurnetwerk zou juist deze kinderen kidnappen omdat hun families vaak niet direct aan de bel trekken als ze verdwijnen.'

Zie: http://www.volkskrant.nl/buitenland/article415246.ece

De lezeres schreef het volgende:

'Hallo Stan,
De Volkskrant bericht: ‘Kinderen verkocht voor aanslagen’
Van onze buitenlandredactie
BAGDAD - De Verenigde Naties melden in een rapport hoe Iraakse
families hun gehandicapte kroost verkopen aan Al Qaida. http://www.volkskrant.nl/buitenland/article415246.ece
Het bericht komt oorspronkelijk van de organisatie IRIN, dit artikel: http://www.irinnews.org/Report.aspx?ReportId=71257
De enige bron die hierin wordt vermeld is een spokesperson van een
NGO die anoniem wil blijven.
About IRIN (op hun website): "IRIN (Integrated Regional Information
Networks) is part of the UN Office for the Coordination of
Humanitarian Affairs, but its services are editorially independent.
Its reports do not necessarily reflect the views of the United
Nations and its agencies, not its member states."
Dus gaat het hier helemaal niet om een 'rapport van de Verenigde
Naties' !!! Wat is dat voor een 'buitenlandredactie' ?!!!
Bij Reuters staat er nog netjes:
Source: IRIN
Reuters and AlertNet are not responsible for the content of this
article or for any external internet sites. The views expressed are
the author's alone.
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/IRIN/0714b6986a598c2f7625a3ecdfb07073.htm

En dat nog even afgezien van de inhoud, waarin een geestelijk
gehandicapte jongen zich bijkbaar zo goed kan uitdrukken dat je denkt
dat hij een Harvard diploma in zijn achterzak heeft...
groeten,'
Anneke

Ik heb dit stukje opgestuurd naar mijn collega's van de Volkskrant met de volgende vragen:

'Geachte collega's van de Volkskrant: Waarom heeft u geen exacte bronvermelding gegeven zoals gebruikelijk is in de journalistiek? Waarom bericht u dat dit een VN-rapport is terwijl u had kunnen weten dat 'IRIN (Integrated Regional Information
Networks)'weliswaar 'part [is] of the UN Office for the Coordination of
Humanitarian Affairs, but its services are editorially independent.
Its reports do not necessarily reflect the views of the United
Nations and its agencies, not its member states.' Vanwaar uw stelligheid dat het hier een officieel VN-rapport betreft? Op deze manier is er sprake van op zijn minst tendentieuze berichtgeving.
In afwachting van uw antwoord,
vriendelijke groet
stan van houcke'

6 opmerkingen:

Sonja zei

'Op zijn minst' vind ik erg vriendelijk uitgedrukt. Wat mij betreft zijn er twee keuzes:
1. De buitenlandredactie bestaat uit amateurs, of
2. De buitenlandredactie zuigt dingen uit haar duim.
(waarom? wie dient zij hiermee?)

Thesingh zei

Ja Sonja, goeie vragen. Dat vraag ik me dus ook altijd af. Zijn deze mensen nou zo dom of doen ze zich voor alsof ze dom zijn?

De Volkskrant pretendeert een kwaliteitskrant te zijn dus eigenlijk zou keuze 1 al niet eens mogen.

Ik vraag me dit soort dingen ook altijd af over de mensen die nog geloven dat de oorlogen in Irak en Afghanistan zinvol zijn. Ik snap het gewoon niet en ik zal het wel nooit snappen.

Anoniem zei

Ik snap het wel. Ik heb de vraag (over onjuiste berichtgeving) al talloze malen gesteld de afgelopen jaren aan het mainstreamapparaat.

Het is:
a. de berichtgever is erg dom
b. de berichtgever deugt niet

a is veelal uit te sluiten. Bewust onjuiste berichten aan het publiek geven noemen we dan ook propaganda.

Thesingh zei

Ok, dat het propaganda is dat snap ik wel. Maar wat beweegt die persoon om dat te verspreiden. Geloven ze dat ze dat doen voor vrede en democratie in het midden-oosten of omdat het goed is tegen de "islamofascisten" te vechten. Ik vind het extra interessant, omdat de Volkskrant eigendom is van PCM dat weer eigendom is van de stichting democratie en media. Dat was vroeger da Parool Stichting. Deze stichting is opgericht op basis van de redenen waarom er illegale kranten waren in de Tweede Wereldoorlog. Maar het lijkt er nu meer op of deze stichting, of op zijn minst redacteuren binnnen haar uitgaven ons liefst dom willen houden.

Sonja zei

Nog geen antwoord gehad Stan? Voorspelbaar...

Maar ik heb een antwoord voor je gevonden, hier:
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/121490

Anoniem zei

Brendan schreef: "Maar wat beweegt die persoon om dat te verspreiden."

Het zal simpel zo zijn dat mensen zich graag laten betalen voor wat van hen gevraagd wordt.

Er zijn overigens ook wereldwijd veel vooraanstaande onderzoeks-journalisten geweest die daarvoor ooit bedankt hebben en de laan zijn uitgestuurd. Onder hen meerdere Pullitzer-prijs winnaars. Ondermeer beschreven in "Into the Buzzsaw".

Een review: http://www.alternet.org/story/12753/

Zo blijven er alleen nog propagandamedewerkers over die geen enkele last hebben van enig moreel besef en opschrijven wat van ze gevraagd wordt.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...