maandag 5 februari 2007

Trouw Misschien Wel 10

Is Trouw een eerlijke en oprechte krant? Nee, zo weet ik uit ervaring. Vanochtend reageerde ik op deze lezersreacties in de protestants christelijke krant:

''Lezersreacties op dit artikel (3) geef uw reactie

Het is "de aard van het beestje", moeten wij vrezen. Geen kruid tegen gewassen.
Jacqueline, IJmond, (05-02-2007, 09:18:56 uur)
Dit is de cultuur die de moslims zo goed vinden. We zijn dus weer voor de zoveelste keer gewaarschuwd.
Timmermans, Coevorden, (05-02-2007, 01:10:05 uur)
De irakezen hebben inderdaad weinig met de door Amerika geboden kansen gedaan. De overheid lijkt meer geinteresseerd in poen, vriendjespolitiek, carriere en snoepreisjes. Ik wist trouwens niet dat er in Irak zoveel mensen van het type Saddam Hoessein rondliepen. Dit land heeft een enorme genetische opruiming nodig voor het weer een mensenland wordt.
Jaap Goossens, Zwolle, (05-02-2007, 00:49:21 uur)'

Dus 'Aard van het beestje,' en 'cultuur die de moslims zo goed vinden,' en als klap op de vuurpijl 'dit land heeft een enorme genetische opruiming nodig.'

Dit allemaal naar aanleiding van de volgens Trouw: 'Wanhoop na recordaanslag... Irak beleefde zaterdag de zwaarste aanslag op burgers sinds de Amerikaanse inval.'
Zie: http://www.trouw.nl/hetnieuws/wereld/article619935.ece/

Wanhoop na gruwelijk bloedbad onder burgers en vervolgens deze onchristelijke reacties.

Naar aanleiding daarvan emailde ik deze reactie naar Trouw: ''citaten uit lezers reacties in Trouw: 'Aard van het beestje,' en 'cultuur die de moslims zo goed vinden,' en als klap op de vuurpijl 'dit land heeft een enorme genetische opruiming nodig.' Waar komt dit verholen racisme vandaan? Hoe komt het dat Trouw deze rancuneuze reacties oproept?'' In mijn vorige stukje vroeg ik me af: 'Eens kijken of ze het plaatsen.' Zie: http://stanvanhoucke.blogspot.com/2007/02/trouw-misschien-wel-9.html

Nee dus. Trouw plaatste het niet. Gaf ook geen antwoord op mijn vraag. Wel haalde de redactie ineens de reactie van Jaap Goossens uit Zwolle van hun website af, waarin Goossens pleitte voor 'een enorme genetische opruiming' in Irak. In eerste instantie had de redactie het doorgelaten, kennelijk in de overtuiging dat dit een serieuze en welkome bijdrage was met betrekking tot een mogelijke oplossing in Irak. Daarentegen was mijn kritische bijdrage kennelijk niet zinnig genoeg om op de Trouw-website te publiceren.

Ik heb opnieuw een reactie gemaild naar Trouw. Deze: 'de aard van het beestje.' Vraag: welk beestje? 'we zijn dus weer voor de zoveelste keer gewaarschuwd.' Vraag: gewaarschuwd voor wat? Voor het beestje? hoe komt het dat dit soort gedachten opvallend vaak door Trouw lezers worden geuit? als journalist verwacht ik dat u mijn reactie dit keer niet censureert.
stan van houcke.'

En opnieuw: afwachten, kijken of ze het plaatsen.

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...