dinsdag 6 februari 2007

De Commerciele Massamedia 27




Ik kreeg deze email van Gijs te Riet:
'Hoi Stan,
Zoals te verwachten viel heb ik van het NOS weer een antwoord gekregen dat ze
er alles aan doen om ons zo goed mogelijk in te lichten en dat ze natuurlijk
niet alle informatie in 1 onderwerp kunnen behandelen. Dit is een standaard
reactie van het NOS (vorig jaar heb ik hen al eerder ge-mailed
(http://gijs.muze.nl/atrocious.nl-log00018.html met als gevolg eenzelfde soort reactie van hen als nu: http://gijs.muze.nl/atrocious.nl-log00019.html ).
Hieronder vind je mijn antwoord op hun reactie. Daaronder staan 2 e-mails die ik van hen gekregen heb.
Groeten,
Gijs.
---------- Forwarded message ----------
Date: Tue, 6 Feb 2007 18:49:06 +0100 (CET)
From: Gijsbert te Riet
To: NOS Publieksvoorlichting
Subject: RE: Vragen over reportage overstromingen in Jakarta,
uitgezonden tijdens het 20:00 uur journaal.
Geachte heer/mevrouw Kosterman en de journaal redactie,
On Tue, 6 Feb 2007, NOS Publieksvoorlichting wrote:
> Hartelijk dank voor uw reactie. In onze reportages worden keer op keer
> keuzes gemaakt. Het is ondoenlijk alle beschikbare informatie in één
> onderwerp te behandelen. Ondanks de zorgvuldigheid waarmee onze
> verslaggevers afwegingen maken, kan het voorkomen dat kijkers bepaalde
> elementen 'missen'.
Mijn punt was niet dat jullie alle beschikbare informatie in één onderwerp moeten gaan behandelen. Als u mijn e-mail leest dan treft u daar een paar kritische vragen aan; vragen die op het missen van een context duiden. En die context is nu juist zo belangrijk in de nieuwsberichtgeving.
Het missen van een context zorgt ervoor dat deze ramp beschreven wordt als een ramp an sich - één waar niemand wat aan kan doen. Maar, zoals u zelf waarschijnlijk ook wel weet, is dat niet waar. Het heeft te maken met de schade die wij aanrichten aan het milieu en, gezien deze ramp, al op een grote schaal aangericht hebben. Dit gaat dus niet om dat "kijkers bepaalde elementen 'missen'", dit gaat erom dat kijkers begrijpen waarom iets gebeurd dat ze op het journaal zien. Hiervoor waren 5-10 seconden op de 1 minuut en 54 seconden durende reportage genoeg geweest.

> Hopelijk heeft u hier begrip voor. Wij danken u nogmaals voor uw
> commentaar.

Ik hoop dat u er begrip voor heeft dat ik van mening ben dat de Nederlandse Omroep Stichting een erg grote verantwoordelijkheid heeft tegenover het Nederlandse publiek. Het NOS brengt namelijk het journaal uit waar een groot gedeelte van de Nederlanders van afhankelijk zijn om te kunnen begrijpen wat er in de wereld gebeurd. Daarom is het van cruciaal belang dat gebeurtenissen in context geplaatst worden. Contexten die duidelijk maken dat wij een onderdeel zijn van wat er in de wereld gebeurd, en dat wij vanuit dat 'onderdeel zijn van' er wat aan kunnen doen.
Graag verneem ik alsnog een reactie van de vrouw Vaessen op mijn e-mail van maandag 5 februari j.l. Mocht u niet in staat zijn deze e-mail zelf naar haar door te sturen dan zou ik graag haar e-mailadres krijgen zodat ik dat zelf kan doen.
Met vriendelijke groet en bijvoorbaad dank,
Gijsbert te Riet.
Enschede.

-------------------
Date: Tue, 6 Feb 2007 15:59:52 +0100
From: NOS Publieksvoorlichting
To: gijs@muze.nl
Subject: RE: Vragen over reportage overstromingen in Jakarta,
uitgezonden tijdens het 20:00 uur journaal.

Geachte heer Te Riet,
Hartelijk dank voor uw reactie. In onze reportages worden keer op keer keuzes gemaakt. Het is ondoenlijk alle beschikbare informatie in �n onderwerp te behandelen. Ondanks de zorgvuldigheid waarmee onze verslaggevers afwegingen maken, kan het voorkomen dat kijkers bepaalde elementen 'missen'. Hopelijk heeft u hier begrip voor. Wij danken u nogmaals voor uw commentaar.
Namens journaal redactie


Met vriendelijke groet,


N. Kosterman
NOS Publieksvoorlichting

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: NOS Publieksvoorlichting
Verzonden: dinsdag 6 februari 2007 10:25
Aan: 'Gijsbert te Riet'
Onderwerp: RE: Vragen over reportage overstromingen in Jakarta, uitgezonden tijdens het 20:00 uur journaal.
Geachte heer te Riet
Dank u voor uw e-mail. Uw reactie/opmerking heb ik inmiddels ter informatie doorgezonden naar de betrokkenen.
Met vriendelijke groet,

N. Kosterman
NOS Publieksvoorlichting'

1 opmerking:

Anoniem zei

Oeps. De links naar mijn vorige correspondentie met het NOS werken niet heb ik zojuist gemerkt. (dit komt omdat ik sinds kort een andere provider heb). De pagina's die ik bedoelde heb ik echter tijdelijk op een ander domein beschikbaar kunnen stellen. Dit zijn de adressen:

http://gijs.muze.nl/atrocious.nl-log00018.html
http://gijs.muze.nl/atrocious.nl-log00019.html

Groeten,
Gijs.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...