woensdag 13 september 2006

Dat Blijft Geheim


En dan is het nu eindelijk tijd voor een portie zelfreclame, of hoe noem je dat. Vorige week woensdag verscheen mijn boek 'Dat blijft geheim. Reizen door Nederland.' Citaat: 'Langs het rimpelloze water staat verdord korengeel riet geduldig te wachten tot het gesneden wordt. Een meeuw klaagt ergens in de ruimte boven me. Een vogelhuisje schommelt in de wind. Hagel, sneeuw en dan ineens een zonnestraal die alles oplicht. Versplintert licht boven de polder: tweederde lucht, eenderde land, nergens ter wereld zoveel ruimte om het in op te vangen. Terwijl schaduwen razendsnel voorbij glijden is het alsof goden het licht uit een hoorn des overvloeds over het landschap gieten. De geur van bevroren klei. Verder geen leven te bekennen. Via Beerta en Kromme Elleboog ben ik op weg naar Hongerige Wolf dat aan het eind van de Egyptische Dijk ligt. Hoe komt alles toch aan een naam? Waar komt die mysterieuze poëzie vandaan? Wat betekenen die namen? Wanneer ik het aan een bejaarde boer vraag, schreeuwt hij me toe: "Dat blijft geheim." Met zijn handen op de rug kuiert hij verder over een slingerende binnendijk naar een punt waar de aarde eindigt.

Op zoek naar het poëtische van Nederland zwierf ik de afgelopen tien jaar door Nederland, interviewde dichters, keek er naar het werk van schilders, volgde het spoor van schrijvers, sprak er met toevallige passanten. Wie de moeite neemt zich in Nederland te verdiepen, ontdekt al snel dat de Nederlander niet door de politiek wordt gevormd, maar de geografie, het water, de platte polder, de lage horizon, het oogverblindende licht ontelbare malen weerkaatst in het water onder die immense oppervlakten lucht waar wolken doorheen jagen. En op elke plaats stuit de reiziger op de alledaagse magie, het authentieke en afwijkende, op de mensen die in een massamaatschappij hun individualiteit hebben bewaard. Veel is verwoest of verloren gegaan, maar achter de uiterlijke schijn leeft nog steeds het unieke. Overal.'

Gisteravond interviewde Wim Brands van het VPRO-radioprogramma De Avonden me over het boek. Indien u geinteresseerd bent, kunt u hier naar die uitzending luisteren: http://webdisk.planet.nl/houck006/default.aspx in de rubriek interviews.

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...