zondag 9 juli 2006

Paul Scheffer



Dit is het hoofd van Paul Scheffer, hoogleraar grootstedelijke problematiek aan de UvA en in 2000 auteur van het spraakmakende essay ’Het Multiculturele drama.’ Ik ken Paul sinds een kwart eeuw uit de tijd dat hij nog voor de Groene schreef en een aimabele linkse intellectueel was. Inmiddels is Paul grijs van de zorgen geworden, zorgen over het vaderland dat volgens hem de verkeerde kant op gaat. Afgelopen donderdag stond in een interview met de voorman van Leefbaar Rotterdam, Marco Pastors, in de NRC: 'Prominenten van binnen of buiten de politiek hebben zich nog niet gemeld voor Pastors’ rebellenclub. „Mensen zijn huiverig om zich aan ons te verbinden, we horen er nog niet bij. Ik begrijp dat Paul Scheffer afziet van een rol binnen de PvdA. Ik ga hem bellen, we hebben een goed contact. Ik beschouw Scheffer als de intellectuele vader van ons gedachtegoed over immigratie en integratie,”' aldus deze Pim Fortuyn bewonderaar. Zie: http://www.nrc.nl/binnenland/article380681.ece

Het mag dan wel niet goed gaan met het vaderland, maar als je uiteindelijk door de - in intellectueel opzicht - onderkaste wordt gezien als geestelijk vader van het ranzige LPF-gedachtegoed betreffende 'gekleurde medelanders', dan is er sprake van een ander 'drama,' het drama Paul Scheffer. Misschien heeft het een met het ander te maken. Vroeger sprak ik hem weleens op straat, maar tegenwoordig zie ik Paul nooit meer in het openbaar. Hoe zou dat komen? Zou zijn inmiddels gestrande affaire met Hirsi Ali/Magan hier iets mee te maken hebben? Wie zal het zeggen?

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...