zondag 21 mei 2006

Lyndon LaRouche

Let u op de goudprijs? En lees even dit bericht van de Amerikaanse econoom Lyndon LaRouche: 'The Greatest Economic Crisis in Modern History. Here are the remarks of Lyndon LaRouche at his webcast on April 27, 2006, in Washington, D.C., sponsored by the LaRouche Political Action Committee. The moderator was Debra Freeman, Mr. LaRouche's national spokeswoman. Audio and video archives of the webcast. (See also transcript of the question-and-answer dialogue following LaRouche's presentation.)
Debra Freeman: Good afternoon, ladies and gentlemen. My name is Debra Freeman, and on behalf of the LaRouche Political Action Committee, I'd like to welcome all of you to today's event.
I normally give some introductory remarks. But given the nature of the current situation, I think that most of us recognize that with the issuance of his statement last week, that the world system is on a Weimar collapse curve, the dimensions of the crisis that Mr. LaRouche referred to there, that led to many of the people who are here today, being here, and which also has resulted in an unprecedented number of institutional gatherings around the nation's capital, and in fact, around the world, who want to hear what Mr. LaRouche has to say today.
We are witnessing what is, without question, the acceleration of the greatest financial collapse in modern history. Accompanying that collapse, is also an intensification of a series of strategic crises. I know that Mr. LaRouche is anxious to begin to address some of these questions with you, and I know that the people who are listening are anxious to hear what he has to say. So, ladies and gentlemen, without any further introduction, I'd like to present to you Mr. Lyndon LaRouche.
Lyndon LaRouche: Thank you very much. Thank you all.
This nation and the world are now facing, in the weeks and months immediately ahead, the greatest crisis in modern history; a greater crisis than World War II. This does not mean that it's a hopeless situation, it means that it only seems hopeless. There are clear solutions which are obvious to me, partly because I've spent a lifetime, or the greater part of a lifetime, in dealing with precisely these questions, and have an expertise in this matter, which unfortunately most of our people in government, for example, do not have. I can tell you, presently, the U.S. Congress, the Senate in particular, has no comprehension at present of what they're dealing with, or what's about to hit this nation, and what's about to hit them.' Lees verder:
http://www.larouchepub.com/lar/2006/webcasts/3318apr_27_opener.html

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Meent deze Larouche dit serieus? Welke stappen moeten de VS volgens hem nu eigenlijk nemen? Welke oorzaken kan hij aanwijzen voor deze onafwendbare crisis? Kan hij, buiten de onheilspellende groeicurve, bewijs aanvoeren voor zijn beweringen?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets op met de regering Bush, en ook haar economisch beleid vind ik op zijn zachtst gezegd onverstandig, maar dit lijkt mij op het eerste gezicht gegoochel met cijfers. De heer Larouche geeft geen concrete cijfers, presenteert geen onderzoek, geeft geen argumenten die de realiteit van deze crisis aannemelijk kunnen maken.

Het doet mij denken aan de Juglar- en Conrachevcurven waar sommige econometristen nog steeds bij zweren, maar waarvan het wetmatige karakter nog nooit is aangetoond.

Bovendien snijdt de heer Larouche zichzelf in de vingers door voorbeelden incorrect te verwoorden. Ik heb het hier over het voorbeeld van de extreme geldontwaarding dat hij geeft, waarbij de nominale waarde van geld lager wordt dan de materiële waarde. Volgens het voorbeeld van de heer Larouche zou dit effect voor muntgeld gelden, en nog meer voor papiergeld. Dit is pertinente onzin. De nominale waarde van papiergeld is groter dan van muntgeld, terwijl de materiële waarde veel kleiner is. Het is dus logisch gezien onmogelijk dat het effect van geldontwaarding papiergeld meer zou treffen dan muntgeld.

Mijn conclusie tot de heer Larouche met werkelijk harde gegevens komt: dit is borrelpraat en stemmingmakerij.

stan zei

dat zou kunnen. de reden waarom ik dit artikel plaatste is dat op dit moment meerdere mensen waarschuwen voor een ernstige financiele crisis, de ineenstorting van de dollar, gezien onder andere de enorme schulden van de vs en het stijgen van de olieprijzen en die 'onheilspellende groeicurve.'
stan

Anoniem zei

Dezelfde Anonymous weer:

(als ik hier vaker ga posten maak ik wel een account aan)

Ik heb naar aanleiding van dit berichtje even gekeken wat voor een figuur die Larouche eigenlijk is. Zijn autoriteit is op z'n minst twijfelachtig, en de methoden die hij hanteert zijn gewoonweg onwetenschappelijk.

Bekijk bijvoorbeeld die curve, waarmee hij illustreert dat de situatie van de hele wereld nu erg lijkt op die van de Weimar-republiek in 1923.

1) Er staat geen eenheid langs de y-as, dus wat deze graaf moet illustreren is volkomen onduidelijk. Zo te zien gaat het om het gemiddelde prijspijl, maar de lezer wordt geacht dit zelf te achterhalen, terwijl ook niets in het betoog zelf dit verduidelijkt.

2) Om onduidelijke redenen is gekozen voor een logaritmische schaalverdeling op de y-as, wat het voor leken een stuk moeilijker maakt deze grafiek correct te interpreteren.

3)De grafiek beschrijft een ontwikkeling (waarschijnlijk van het gemiddeld prijspijl) van januari tot november 1923, en van januari tot november 2006. Het enige probleem is, de cijfers van mei tot november 2006 bestaan helemaal niet, aangezien die periode in de toekomst ligt.

4) Als ik deze grafiek correct interpreteer - waar ik tamelijk zeker van ben - dan zou het prijspijl in Duitsland tussen januari en november 1923 met een factor 1.000.000.000 gestegen moeten zijn. Dat klopt, wat mij sterkt in mijn overtuiging dat ik deze grafiek correct lees. Volgens deze grafiek zou bovendien het prijspijl in de gehele wereld tussen januari en mei 2006 gestegen moeten zijn met een factor 5. Iedere idioot kan zelf vaststellen dat dit gewoon niet waar is. De inflatie (gemiddelde prijsstijging op jaarbasis) ligt wereldwijd al jaren tussen de 2 en 5 procent, oftewel een factor 1,02 tot 1,05 op jaarbasis. Een inflatie van 400 procent in enkele maanden is zo heftig dat dit zeker zou leiden tot een grote maatschappelijke ontwrichting, en bovendien zou een brood dan plotseling 6 euro kosten.

Meneer Larouche voert al jaren een volkomen irrationele haatcampagne tegen de zittende macht in de VS. De strategiën die hij placht te gebruiken houden onder andere in dat hij Bush en Cheney beschuldigd de kinderen van Satan te zijn. Hij is in het gunstigste geval een goedbedoelende idioot, in het slechtste geval een gewiekst oplichter. Met zulke medestanders heeft de linkse beweging in de VS geen tegenstanders meer nodig.

Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat de Amerikaanse economie dankzij de geldverslindende militaire operaties van de neoconservatieven, de snel oplopende staatsschuld en het kunstmatig laag houden van de olieprijzen, een ontzettend overspannen systeem is. Veel mensen hebben het gevoel dat "something's gotta give", en daar zouden ze best eens gelijk in kunnen krijgen.

stan zei

ik heb een bericht gemaakt van uw opmerkingen.
stan

Anoniem zei

Geachte heer Van Houcke,

U presenteert uzelf op deze site als iemand die graag op ongedwongen toon discussieert, onder andere door het gebruik van uw voornaam. Wat mij betreft stellen wij ons bij deze aan elkaar voor, en tutoyeren elkaar voortaan.

De eerdere twee berichten waren van mij afkomstig. Ik had niet de opzet anoniem te blijven, maar had niet de moeite genomen uit te zoeken of er een registratiesysteem is om te reageren op uw artikelen. Ik heb uw site oorspronkelijk slechts bezocht naar aanleiding van uw bijdragen op Linkselente.nl, maar u heeft er nu een vaste lezer bij.

Ik voel me gevleid door de prominent plaats die u mijn reactie hebt gegeven.

Met vriendelijke groet,

Jaap Zeldenrust (Japie Z op Linkselente.nl)