maandag 22 mei 2006

Lyndon LaRouche 2

Naar aanleiding van een bericht van Lyndon LaRouche http://stanvanhoucke.blogspot.com/2006/05/lyndon-larouche.html schrijft iemand het volgende: 'Ik heb naar aanleiding van dit berichtje even gekeken wat voor een figuur die Larouche eigenlijk is. Zijn autoriteit is op z'n minst twijfelachtig, en de methoden die hij hanteert zijn gewoonweg onwetenschappelijk.Bekijk bijvoorbeeld die curve, waarmee hij illustreert dat de situatie van de hele wereld nu erg lijkt op die van de Weimar-republiek in 1923.1) Er staat geen eenheid langs de y-as, dus wat deze graaf moet illustreren is volkomen onduidelijk. Zo te zien gaat het om het gemiddelde prijspijl, maar de lezer wordt geacht dit zelf te achterhalen, terwijl ook niets in het betoog zelf dit verduidelijkt.2) Om onduidelijke redenen is gekozen voor een logaritmische schaalverdeling op de y-as, wat het voor leken een stuk moeilijker maakt deze grafiek correct te interpreteren.3)De grafiek beschrijft een ontwikkeling (waarschijnlijk van het gemiddeld prijspijl) van januari tot november 1923, en van januari tot november 2006. Het enige probleem is, de cijfers van mei tot november 2006 bestaan helemaal niet, aangezien die periode in de toekomst ligt.4) Als ik deze grafiek correct interpreteer - waar ik tamelijk zeker van ben - dan zou het prijspijl in Duitsland tussen januari en november 1923 met een factor 1.000.000.000 gestegen moeten zijn. Dat klopt, wat mij sterkt in mijn overtuiging dat ik deze grafiek correct lees. Volgens deze grafiek zou bovendien het prijspijl in de gehele wereld tussen januari en mei 2006 gestegen moeten zijn met een factor 5. Iedere idioot kan zelf vaststellen dat dit gewoon niet waar is. De inflatie (gemiddelde prijsstijging op jaarbasis) ligt wereldwijd al jaren tussen de 2 en 5 procent, oftewel een factor 1,02 tot 1,05 op jaarbasis. Een inflatie van 400 procent in enkele maanden is zo heftig dat dit zeker zou leiden tot een grote maatschappelijke ontwrichting, en bovendien zou een brood dan plotseling 6 euro kosten.Meneer Larouche voert al jaren een volkomen irrationele haatcampagne tegen de zittende macht in de VS. De strategiën die hij placht te gebruiken houden onder andere in dat hij Bush en Cheney beschuldigd de kinderen van Satan te zijn. Hij is in het gunstigste geval een goedbedoelende idioot, in het slechtste geval een gewiekst oplichter. Met zulke medestanders heeft de linkse beweging in de VS geen tegenstanders meer nodig.Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat de Amerikaanse economie dankzij de geldverslindende militaire operaties van de neoconservatieven, de snel oplopende staatsschuld en het kunstmatig laag houden van de olieprijzen, een ontzettend overspannen systeem is. Veel mensen hebben het gevoel dat "something's gotta give", en daar zouden ze best eens gelijk in kunnen krijgen.' Ik denk dat deze schrijver die kennelijk anoniem wil blijven gelijk heeft. Lyndon LaRouche is op zijn minst een omstreden figuur. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Lyndon_LaRouche Dank u voor de correctie.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Zullen we het voortaan hebben over het prijspeil ?

Unknown zei

Het is al weer enkele jaren geleden dat ik dit stukje schreef, en ik waardeer het nog steeds zeer dat Stan van Houcke op zo'n integere manier reageerde op mijn kritiek. Het was me niet eerder opgevallen dat ik consequent "prijspeil" verkeerd had gespeld. Zoals u misschien zelf wel eens ervaren heeft is het moeilijk een fout die je zelf maakt te onderkennen, zeker als je niet even afstand kan nemen van wat je geschreven hebt.

Ik vond het leuk mijn kleine bijdrage aan het maatschappelijk debat weer eens terug te zien. Dank u voor uw verbetering, en wellicht tot ziens.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...